RECENZE: Dívka s jahodami

15.02.2017

Dívka s jahodami: Lisa Stromme

Mladičká bohémka z dobré rodiny. Výstřední a podivínský malíř. Prostá dívenka, o kterou se uchází vesnický rybář. "Dívka s jahodami" je dojemný a emocemi nabitý příběh o zakázané lásce dvou lidí, kteří neměli na první pohled nic společného. Má však jejich vztah budoucnost ve společnosti plné předsudků a pokryteckých pravidel?

Angličanka Lisa Stromme (1973) vystudovala anglickou literaturu a poté působila jako překladatelka, korektorka a učitelka angličtiny. Protože se provdala za Nora, opustila Anglii a odstěhovala se do manželovy rodné vlasti. Během mateřské dovolené se jí v hlavě zrodil plán napsat knihu, která by se odehrávala v norském pobřežním městečku, které si velmi oblíbila. "Dívka s jahodami" je její prvotinou a českým čtenářům ji přináší nakladatelství Omega.

V doslovu se dozvíte, kdo a jakým způsobem příběh inspiroval, nyní stačí vědět, že autorku oslovilo dějiště románu a fakt, že zde vznikl nejslavnější obraz Edvarda Muncha "Výkřik". Stromme popustila uzdu fantazii a vymyslela příběh, který by nemusel být tak zcela vzdálený pravdě. Při studiu materiálů vycházela z deníkových záznamů a životopisů lidí blízkých Munchovi, a tak víme s jistotou, že existovala dívka, která se do malíře bláznivě zamilovala. Knižní Tullik se ve skutečnosti jmenovala Regine a je pravdou, že se stala malířovou milenkou stejně jako její starší sestra.

Příběh v první osobě vypráví naprosto fiktivní dívka Johanne Lienová. Příběh se odehrává v roce 1893, kdy je Johanne šestnáct let a o její srdce usiluje místní rybář. Ačkoliv Johanne pochází z chudé rodiny a živí se sbíráním jahod, místní ji považují za slavnou osobnost. Dívka totiž před rokem pózovala slavnému malíři Herr Heyerdahlovi pro jeho obraz "Dívky s jahodami". Johanne je modrooká blonďaná kráska, a i když je poněkud prostá a obyčejná, dostane se do rodiny zámožného admirála Ihlena.

Zde má být služkou, ale po několika dnech se s ní spřátelí nejmladší admirálova dcera Julie. Julie je volnomyšlenkářka, která si na rozdíl od svých rodičů i starší sestry Caroline myslí, že člověk by měl jít za hlasem svého srdce. V duchu obdivuje svou nejstarší sestru Milly, že se vykašlala na konvence a podvedla svého nudného manžela s excentrickým Edvardem Munchem. Munch je v admirálově rodině tabu a běda tomu, kdo vysloví jeho jméno. Tento nejslavnější norský malíř byl v roce 1893 ještě neznámým experimentátorem, kterému se místní vyhýbali.

Julie se začíná s Munchem sbližovat a mezi těmi dvěma vzniká podivný vztah. Julie se sice tváří jako protřelá žena, ale ve skutečnosti je naivní romantička snící o manželství. Munch je dívkou okouzlen, lichotí mu její zájem, ale moc dobře si uvědomuje, že jeho život patří umění. Situaci komplikují pomluvy, nesváry v rodině a také Juliino podezření, že Edvard ve skutečnosti touží po její nejstarší sestře Milly. Johanne se snaží vyhovět své kamarádce i jejím rodičům a čím dál víc je vtahována do problémů, nad kterými ztrácí kontrolu.

Stromme je zdatná vypravěčka s talentem pro sentimentální scény a poetické popisy. Munchovo chování je možná drsné, ale celkově jde o romantický příběh odehrávající se v nádherné scenérii. "Dívka s jahodami" je čtivá pohádka pro všechny ženy bez rozdílu věku a příběh o Julii, která inspirovala obraz "Výkřik" ocení babičky i jejich vnučky.