RECENZE: Dívej se, jak zemře

30.10.2019

Dívej se, jak zemře: Anna Bagstamová

Mladá vyšetřovatelka Harriet se ze Stockholmu vydala do rodného kraje, aby se postarala o nemocného otce. Idylu rybářské vesničky rozvrátí brutální vražda místní milionářky. Harriet se pouští do vyšetřování zločinu, který je jako z románu od Agathy Christie.

Švédská spisovatelka Anna Bagstamová (1977) pracuje jako právnička v parlamentu. Jejím prvním literárním počinem byl audioseriál "Stockholm Psycho" (2017), který posbíral řadu žánrových ocenění. Detektivka "Dívej se, jak zemře" je jejím prvním vydaným románem. Knihu vydalo nakladatelství Metafora a vy se můžete těšit na skvělé čtení, v němž se prolíná klasická hádanka s temným thrillerem a hororem.

Nevím, jak to máte vy, ale když se řekne "severská detektivka", představím si drsné a brutální čtení plné nechutností. V těchto příbězích bývají narušené postavy, podivné existence a hlavní hrdina, který si uvědomuje, že by měl být za mřížemi. Máte-li dost všech psychopatů, alkoholiků a ztroskotanců s touhou zabíjet, "Dívej se, jak zemře" bude trefa do černého. Důvodů je hned několik.

Nepopírám, že i tady jsou některé detaily lehce nechutné. Je možné, že slabší povahy budou znechucené motivy některých postav, ale to, co vyvolá pohoršení, je jakousi třešinkou na dortu. Bez toho by to nebylo ono a všichni přece chceme, aby nám běhal mráz po zádech. Bagstamová využila některé motivy, které si oblíbily severské autorky, a geniálně je zkombinovala s anglickou detektivní hádankou, jaké psala Královna detektivek Agatha Christie.

Zápletek je tady hned několik. Autorku bavilo předkládat vám nové a nové falešné stopy tak, aby se už tak zašmodrchaný příběh ještě víc zkomplikoval. Vyřešit alespoň něco málo není v lidských silách a klobouk dolů před její schopností vymýšlet komplikované zápletky plné zvratů. V tomhle příběhu budete podezírat každého, ale paradoxně vás správné řešení stejně netrkne. Když už si budete ke konci říkat, že vrah je jistý, autorka vás přesvědčí o opaku.

"Dívej se, jak zemře" má hororovou atmosféru a na své si přijdou fanoušci hororů stejně jako ti, kteří rádi používají své šedé buňky mozkové. Um je to o to větší, že příběh se odehrává na odlehlém místě, kde byste obyvatele spočítali na prstech jedné ruky. To, díky čemu příběh jiskří, je postava hlavní hrdinky. Harriet je mladá ambiciózní dáma, která si myslí, že rozlouskne každou záhadu. Do rybářské vesničky Leviken odjíždí kvůli nemocnému otci a nestačí se divit, jak se tu žije a jak funguje místní policejní oddělení.

Ačkoliv je Harriet vyšetřovatelka, není příslušnicí policie. Její kolegové a nadřízená se na ni dívají skrz prsty a nikdo jí nedokáže odpustit, že má díky svému vzdělání a zařazení do tabulek vyšší plat než oni. Co se týče soukromí, Harriet připomíná věčnou smolařku a průšvihářku Bridget Jones. Nechci nic prozradit, tak řeknu jen to, že dojde na milostné pletky, které budou velmi neortodoxní. Harriet je svá a mnoha lidem by lezla na nervy, ale věřte mi, že si ji oblíbíte. Budete jí držet palce a budete se těšit, co dalšího pro ni Anna Bagstamová vymyslí.