RECENZE: Ďáblův spár

30.04.2018

Ďáblův spár: Lara Dearmanová

Novinářka Jennifer prchá před svými nepřáteli na rodný ostrov Guernsey. V tomhle Bohem zapomenutém kraji dávají lišky dobrou noc a ona doufá, že si upořádá život a najde ztracený klid. Místo toho tu na ni čeká zvrácený sériový vrah, který se vyžívá ve vraždění mladých žen.

"Ďáblův spár" je literárním debutem Lary Dearmanové, která se stejně jako její hlavní hrdinka narodila na ostrově Guernsey. Lara se později přestěhovala do Velké Británie, aby tam vystudovala mezinárodní vztahy a francouzštinu. Nějakou dobu pracovala ve finančnictví a poté coby maminka tří malých dětí začala studovat tvůrčí psaní. Na rukopisu "Ďáblova spáru" pracovala dva roky, a jak sama říká, byl to obrovský risk. Ten se vyplatil, a tak tahle novinka z nakladatelství Host potěší všechny milovníky drsných thrillerů i klasických detektivních hádanek.

Dearmanová má našlápnuto ke skvělé kariéře hned z několika důvodů. Prvním je výběr hlavní hrdinky. Ačkoliv autorku osobně neznám, téměř bych přísahala na to, že novinářka Jennifer je ve skutečnosti ona sama. Autorka se skvěle orientuje v oblasti médií a marketingu a vám slovy své Jennifer dokáže srozumitelně a čtivě vysvětlit, jak to chodí. Další věc, která je zřejmá, je autorčina obrovská pokora k životu, k lidem a ke čtenářům. Nic lidského jí není cizí, a tak píše o tom, jací lidé jsou. Její svérázné postavy i postavičky nadchnou čtenáře venkovských detektivek Agathy Christie. Místní poicisté jsou tak trochu přitroublí a staré dámy mají jasno v tom, že mládež se pouze fláká a hulí marihuanu.

Dalším skvělým tahem byl výběr prostředí. Autorka si vybrala Normandské ostrovy opředené strašidelnými historkami a dávnými legendami. Dějiště příběhu vás okouzlí pochmurnou atmosférou, díky podmanivým popisům se okamžitě přenesete na ostrov Guernsey a setkání s rázovitými ostrovany bude láska na první pohled. Nakladatel knihu přirovnává k detektivním románům, které píše Peter May, ale troufám si říci, že "Ďábův spár" je ještě o kapánek lepší. Příběh totiž nezapře ženskou ruku. Nechybí v něm laskavý humor, ironie a autorce se podařilo vyhmátnout to, co vás vyděsí k smrti. Navíc si dala záležet nejen na hlavní zápletce, ale také na množství falešných stop.

Thrillerové pátrání po sériovém vrahovi se změní v logickou šarádu a vy můžete začít hádat, jaké jsou vztahy mezi aktéry a kdo z nich co skrývá. Autorka rozumí nejen svým postavám, ale také svým čtenářům. "Ďáblův spár" má v sobě i cosi seversky zádumčivého, a pokud by příběh někdo zfilmoval, dokážu si představit, že by vznikl plnokrevný horor. Odvážným tahem bylo přivést na scénu tři vypravěče, z nichž jeden je vrah. Díky tomu sledujeme jeho myšlenky a počínání, aniž bychom věděli, o koho konkrétně jde.

"Ďáblův spár" je kultivovaná a čtivá detektivka s inteligentními a umně vybudovanými zápletkami. A tak si udělejte pohodlí a na několik příjemných hodin se přeneste na malý ostrůvek, který na první pohled působí idylicky, ale kde se skrývá zlo. Až knihu dočtete, tak mi dejte vědět, zda jste případ vyřešili, anebo jste se stejně jako já nechali ošálit několika perfektními falešnými stopami, jaké nesmí chybět v žádné dobré detektivce.