RECENZE: Coura

28.09.2021

Coura: Jana Bernášková

Kolik v sobě máme lásky? Je možné milovat dva muže najednou? Nebo se dokonce zamilovat do ženy, i když nejste na holky? Své o tom ví mladá herečka Lucie toužící po všem, co jí svět může nabídnout.

"Coura" je druhý román známé české herečky Jany Bernáškové. Knihu vydalo nakladatelství Rosier a nejspíš mezi námi není nikdo, kdo by Janu neznal z divadla nebo televize. Je to výhoda, nebo naopak nevýhoda? Neznámí začínající autoři se potýkají s tím, že je nikdo nezná, a tak stráví spoustu času tím, aby se dostali do povědomí čtenářů. Pokud máte slavné jméno, jste těchto útrap ušetřeni. Na druhou stranu k vám budou čtenáři vždycky o něco kritičtější a často se setkáte s názorem: Tak se teda ukaž, ty hérečko.

Jaká je kniha "Coura"? Můžeme ji bez výčitek svědomí doporučit ke čtení, anebo bychom měli Janu napomenout, aby nefušovala do řemesla spisovatelům? Upřímně řečeno, "Coura" je jednou z oněch knih, u kterých platí, že co čtenář, to názor. "Coura" je vtipný a místy až surový příběh pro moderní ženu. Pro ženu, se kterou se život nemazlil a ona už ztratila spoustu iluzí. Třeba tu, že odněkud přijede princ na bílém koni, se kterým budeme žít šťastně až do smrti. Přesto hlavní hrdinka není žádná cynická potvora ani feministka.

Chce být šťastná, ale neustále ji trápí otázka, zda je to vůbec možné. Lucie se s nikým nepáře, je upřímná, kritická a skvělé pro nás je, že i sebekritická. Pokud by nás přesvědčovala o své pravdě, nejspíš bychom jí měli brzy plné zuby. Jenomže Lucie je svá, ať se nám to líbí, nebo ne. Nijak se nepodbízí, ale ke svým partnerům i k nám přistupuje podle hesla: Buď ber, nebo nech být. Její humor tne do živého, ale zároveň je velmi osvěžující. A tak se brzy přistihnete při tom, že jí visíte na rtech a že jste zvědaví na to, co udělá. Vypěstujete si na ní závislost a ona se stane vaší kamarádkou. Tou, která vždycky řekne to, co si myslí.

Ačkoliv děj není příliš komplikovaný a vlastně se tu řeší jen několik "holčičích" problémů, Lucie bez problémů utáhne celý příběh. Bernášková má poněkud svérázný humor, který je leckdy až na hraně. Možná vás bude šokovat, možná vás znechutí, ale o to přece jde, ne? Není pokrytecká, dokáže si udělat legraci z lidské hlouposti, a dokonce i ze sebe sama. "Coura" není výtvor zpovykané celebrity, ale chytrý a osvěžující příběh, který napsala jedna z nás. S Lucií se bez problémů ztotožníte a budete si přát, aby "Coura" měla pokračování.

Z knihy na vás dýchne jistá normálnost a zároveň člověčina. Jana Bernášková se našla v žánru, který jí sedí a který má co nabídnout jí i jejím čtenářkám. V "Couře" je celá řada otevřených milostných scén, takže si na své přijdou i milovnice erotických románů. Je vidět, že si Jana Bernášková psaní své "Coury" užívala, a díky tomu si vy budete užívat její čtení. Hledáte-li pohodové čtení pro klidné večery, anebo ideální dárek pro svou kamarádku - knihomolku, právě jste ho našli. A zřejmě nemusím říkat, že "Coura" je povinnou četbou pro všechny, kteří patří mezi fanynky herečky Jany Bernáškové.