RECENZE: Co zbylo z mojí sestry

27.02.2018

Co zbylo z mojí sestry: Nuala Ellwood

Asociál s pochroumanou duší nebo hysterka závislá na alkoholu a prášcích na spaní už nikoho nepřekvapí. Na tyto hrdiny jsme si už zvykli a jejich příběhy jsou mnohdy jako přes kopírák. Kolik ale znáte knih, kde jsou vyšinutí snad úplně všichni?

Jste závislí na napětí a milujete pochmurné příběhy ve stylu noir? Propadli jste děsivé kráse Hitchcockových filmů a baví vás nevyřčené? V tom případě vás tahle lahůdka z nakladatelství Domino plně uchvátí. Britská autorka Nuala Ellwood navázala na psychologické thrillery s "nespolehlivým vypravěčem", ale bylo by laciné a chybné přirovnat její román "Co zbylo z mojí sestry" k bestsellerům typu "Dívka ve vlaku" nebo "Žena v okně".

Ellwood vyrostla v rodině novinářů, a protože její otec měl bohaté zkušenosti coby válečný reportér, pojala svůj literární debut trošku jinak. Její hlavní hrdinka sice čím dál víc propadá alkoholu a práškům na spaní, ale to, co mění její psychiku, je mnohem hlubší. Kate posledních patnáct let strávila ve válečných zónách, kde se snažila objektivně psát o hrůzách války. K tomu připočtěte traumata z dětství a problémy s milencem a sestrou a hned máte narušenou postavu jako z učebnice pro psychiatry.

Přesto všechno vám bude Kate sympatická a vy jí budet držet palce, aby se nezhroutila pod tíhou toho, co na ni autorka naložila. Kate je bojovnice, která dělá všechno proto, aby svět byl lepším místem k životu. Autorka ví, o čem mluví, a je tak sugestivní, až vás vyděsí, jak moc Kate rozumíte. "Co zbylo z mojí sestry" je napínavý thriller, skvěle napsaný psychologický román i úžasně promyšlená detektivka s několika zamotanými zápletkami. Tajemství a záhady se nabalují na sebe a vy nemůžete ani na chvíli polevit v ostražitosti.

Kniha je autentická, surová a zároveň i nesmírně dojemná. Pokud nemáte silné nervy a žaludky, raději se do ní ani nepouštějte. Zlo se tu předvede snad ve všech myslitelných podobách a vy si nejednou řeknete, zda to autorka už náhodou nepřehnala. Přehnala, ale to je na tom to nejlepší. "Co zbylo z mojí sestry" je kniha, jakých není mnoho. Na své si přijdou ti, kteří mají rádi napínavé detektivky s řadou nečekaných zvratů, i ti, kteří dávají přednost "obyčejným" příběhům ze života.

Autorka se s ničím a nikým nemazlí a její tempo vyprávění je tak rychlé, že nebudete stíhat. V tomhle thrilleru se toho děje tolik, že by to menším spisovatelům vystačilo na několik knih. Co je na knize výjimečné, to je rozpor mezi obsahem a stylem. To, o čem se píše, je nechutné, děsivé a odporné. Pokud byste knihu označili za horor, nikdo by nemohl nic namítat. S obsahem kontrastuje kultivovaný a vytříbený jazyk oproštěný od patosu. Autorka se snaží o co nejobjektivnější styl, ale paradoxně to s vámi zamává víc, než kdyby se vám podbízela.

Na své si přijdou i milovníci klasických detektivních křížovek, protože Nuala Ellwood si libuje ve dvojsmyslech a narážkách. Pokud jsou postavy náhodou upřímné a vy máte pocit, že mluví pravdu, mějte na paměti, že mohly podlehnout klamu anebo svým předsudkům. Současné činy ovlivňují dávné hříchy, křivdy i pouhá nedorozumění. Kate se předvede v několika rolích a nedokážu říci, která vás nejvíce osloví. Mě bavila Kate jako neohrožená novinářka i Kate coby oběť otce alkoholika. Stejně jako zločiny jsou tu důležité mezilidské vztahy a vy uvidíte, jak málo stačí, aby došlo k tragédii.