RECENZE: Chybíš mi

01.08.2017

Chybíš mi: Kate Eberlenová

Tess a Gus se poprvé setkali jednoho parného léta ve Florencii, kde si užívali poslední prázdniny před nástupem na vysokou školu. Od té doby se jejich cesty občas zkřížily, ale ani jeden z nich netušil, že je ten druhý jeho osudovou láskou.

Angličanka Kate Eberlenová vystudovala řecká a latinská studia na Oxfordu a poté se dlouhá léta pohybovala v nakladatelské a umělecké branži. Protože vždy milovala rodný jazyk, absolvovala kurz výuky angličtiny a zároveň s tím vydala svou první knihu. Román "Chybíš mi" si záhy získal přízeň čtenářů i literárních kritiků a za zmínku stojí i fakt, že o knize nadšeně hovoří i autorčini slavnější kolegové, jako například spisovatelka Sophie Kinsella. U nás román "Chybíš mi" vydalo nakladatelství Mladá fronta.

Aby nedošlo k nedorozumění, musím hned na začátku upozornit, že ačkoliv je příběh o naději, která (jak známo) umírá poslední, nejde v žádném případě o sentimentální romanci v žánru červené knihovny. Ano, je tady láska a je jí opravdu hodně, ale příběh je natolik reálný, až vás zamrazí. Ani jeden z našich hrdinů nemá na růžích ustláno a sudičky jim dali oběma do vínku tolik utrpení, až vám bude do pláče. Příběh začíná ve chvíli, kdy je našim hrdinům sladkých sedmnáct a oni tráví prázdniny ve slunné Itálii. Tady je náhoda svede dohromady, a i když jsou si sympatičtí, Gus se neosmělí Tess oslovit.

Kdyby jim byla štěstěna víc nakloněná, nejspíš by se setkali na koleji, jenže na tu Tess nikdy nedorazí. Po návratu z prázdninové cesty se dívka dozví, že její maminka umírá na rakovinu, a netrvá dlouho, než nemoci podlehne. Tess se musí postarat o svou maličkou sestru s Aspergerovým syndromem a všem je jasné, že se musí vzdát svého snu o studiích. Zklamaná dívka přijme práci asistentky ve školce, a zatímco Gus si užívá studentského života, z ní se stává matka zdravotně handicapované holčičky.

Zatímco Tess by dala všechno za to, aby se mohla mít jako Gus, mladíka trápí smrt jeho bratra, ke které došlo při lyžování. Gusovi i jeho rodičům se zhroutil svět a mladý student medicíny se plácá v tom, co nazývá karikaturou života. Příběh mapuje šestnáct let a my máme možnost sledovat, jak se naši hrdinové mění před očima. Gus prožívá drama ve svém intimním životě a Tess vstoupí do života zákeřná choroba, která ji připravila o matku. Oba se snaží obstát se ctí, snaží se žít, jak nejlépe to jde, a je na čtenáři, aby rozhodl, nakolik se jim to povedlo.

Rozhodnout, komu budete víc držet palce nebo s kým se ztotožníte, je téměř nemožné, protože autorka píše tak sugestivně, že příběh budete prožívat spolu s jejími hrdiny. Pokud nejste vyloženě cynici, pak vám radím, abyste si připravili velkou zásobu papírových kapesníků. Eberlenová se vyhýbá klišé a její román má všechny znaky umělecké literatury. "Chybíš mi" je jistým způsobem velmi filozofické čtení zabývající se otázkou smyslu života. Tess i Gus jsou postavy odkoukané ze života a raději ani nechci hádat, co z jejich prožitků a tragédií má autobiografické prvky.

Celkově jde o inteligentní a kultivovaný příběh, který ocení čtenáři i čtenářky, kteří se vyhýbají sladkobolným slaďáčkům, kde je šťastný konec téměř povinností. "Chybíš mi" je chytré čtení, a i když vám nejspíš sem tam ukápne slzička, na konci zažijete povznášející pocit, že život je i se všemi útrapami docela fajn věc.