RECENZE: Byla to tichá dívka

23.07.2019

Byla to tichá dívka: Michele Campbell

Každý máme nějaké tajemství. Některá jsou roztomilá a úplně neškodná. Na jiná se bojíme byť jen pomyslet, protože víme, že kdyby se na ně přišlo, obrátila by nám život vzhůru nohama a zničila všechno, co jsme si dosud pracně budovali. Elitní internátní škola, několik studentek a jedno velké tajemství.

Američanka Michele Campbell vystudovala práva a poté dlouhá léta pracovala jako federální prokurátorka specializující se na mezinárodní organizovaný zločin. Po čase se s manželem a dětmi přestěhovala do poklidného městečka, které velmi připomíná Belle River z románu "Vždycky je to manžel". Tento psychologický thriller byl jejím literárním debutem a záhy si získal nadšené ohlasy recenzentů a čtenářů. Campbell vydala několik dalších knih a v psaní hodlá pokračovat.

"Byla to tichá dívka" z nakladatelství Mystery Press v sobě spojuje to nejlepší, co může žánr detektivky nabídnout, a tak se máte opravdu na co těšit. A je úplně jedno, zda milujete nervy drásající psychologické thrillery, anglické křížovky založené na chladné dedukci, anebo thrillery plné zvratů a akce. Příběh vás vtáhne do temného světa a svým noirovým pojetím zdařile koketuje s hororem. Autorka zná své silné stránky, a protože moc dobře ví, co chtějí její čtenáři (respektive čtenářky), naložila vám toho tolik, že by to menším spisovatelům stačilo na několik knih.

"Byla to tichá dívka" je psychologický thriller o tom, jak se můžou vyvinout vztahy mezi sestrami a spolužačkami. Smekám pomyslný klobouk před tím, jak autorka dokáže vylíčit vztahy mezi dospívajícími dívkami. Příběh je velmi osobní, z počátku hodně psychologický, ale vy mějte na paměti, že jste v thrilleru, a tak berte s rezervou všechno, co vám autorka říká. Celý příběh se odehrává v pozlátkovém světě krásných a bohatých, kde je dojem důležitější než skutečný charakter.

Hlavní hrdinky jsou tady dvě. Rose a Bel jsou dvojčata, která se shodou okolností dostanou na prestižní internátní školu Odell v Nové Anglii. Jedna je z toho nadšená, druhá se trápí. Jedna se poctivě šprtá a my tušíme, že je pevně rozhodnutá jít za svým cílem. Druhá se spřáhne s problémovými kamarádkami, a i když se nijak nesnaží zapadnout, ostatní ji obdivují a její sestra jí pár věcí závidí. Když se ve hře ocitne atraktivní a ambiciózní učitel, je jasné, že je zaděláno na pořádný průšvih.

Už od začátku víte, že došlo k vraždě, ale absolutně netušíte, kdo je obětí a proč zemřel. Autorka se sžíravou ironií popisuje, jak to chodí na elitních školách a jak se chovají ti, kteří si hrají na autority. Celou dobu si s vámi bude hrát jako kočka s myší a vy ji za to budete milovat. Postavy vám budou postupně odkrývat pravdu, což je ale pojem velmi relativní. První část knihy je hodně psychologická a založená na vzájemných vztazích. Druhá část je velmi akční a vy budete šokovaní tím, čeho jsou někteří z nás schopní.

Od počátku do konce vám bude běhat mráz po zádech, protože Campbell je autorka, která s chutí využívá náznaky a narážky k tomu, aby vás vyděsila k smrti. Zápletka je inteligentní, komplikovaná a rozhodně nečekaná. Všechny postavy vás překvapí tím, jaké ve skutečnosti jsou, a jestli vám můžu radit, pokuste se zachovat chladnou hlavu. Díky tomu budete moci pátrat po nápovědách, a navíc nebudete litovat toho, že jste sympatizovali s těmi špatnými. Máte-li rádi napínavé psychologické thrillery, potom si knihu "Byla to tichá dívka" rozhodně nenechte ujít.