RECENZE: Bohyně osudu ze Salonu d'Amour

01.03.2018

Bohyně osudu ze Salonu d'Amour: Anna Jansson

Jiné kadeřnice otevírají salony proto, aby mohly své klienty stříhat. Ne tak Angelika Lagermark. Třebaže jí táhne na padesátku, neztratila nic ze svého optimismu a smyslu pro romantiku. Angelika totiž věří, že když pozvete ve správný čas ty správné lidi, přeskočí mezi nimi jiskra a vy se dočkáte pozvání na kouzelnou svatbu.

Švédská spisovatelka Anna Jansson (1958) pracovala dlouhá léta jako zdravotní sestra. Do světa literatury vstoupila v roce 1997. Debutovala povídkami o lidech z nemocnice, poté se zaměřila na krimi, knihy pro děti a literaturu faktu. Literární kritici ji chválí za to, že se zabývá vztahy mezi lidmi a že řeší odvěká témata života, lásky a smrti. Řada jejích knih byla zfilmována a mnohé získaly významné ceny.

Jansson vždy seděl pohádkový styl vyprávění, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat pohádku pro dospělé. "Bohyně osudu ze Salonu d'Amour" vychází v nakladatelství Omega a vy se těšte na nefalšovanou červenou knihovnu. A to i přesto, že hlavní hrdinka není žádné mládě a že si v životě užila své. Angelika věří, že to ten nahoře s námi myslí dobře a že mu jde o to, abychom byli šťastní. Ačkoliv není žádná naivní husička, dokáže vsadit všechno na jednu kartu, i když ji od toho okolí odrazuje.

Angelika žije v krásném domě zděděném po rodičích, ale má se co ohánět, protože její kadeřnický salon je zatížený hypotékou, kterou splácí bance a svým dvěma sestrám. "Bohyně osudu ze Salonu d'Amour" je nekomplikované, pohodové a vtipné čtení pro všechny ženy a dívky, které se rády zasní. Dialogy jiskří jako víno a vy si bez potíží zamilujete všechny svérázné postavy a postavičky. Eskapády a nápady hlavní hrdinky vás pobaví, protože Angelika je věčná průšvihářka a to, jak glosuje dění, je podáno ve svižném fejetonovém stylu.

Pořádným trapasem zavání už to, že se rozhodla změnit osudy svých bližních. Angelika je přesvědčená o tom, že když si zahraje na náhodu a usadí vedle sebe dva neznámé lidi, přeskočí mezi nimi jiskra. A tak dělá možné i nemožné, aby do svého salonu nalákala rozličné zákazníky, kteří by se podle ní k někomu ideálně hodili. Jaké bude pokračování, si nejspíš umíte představit. Angelika míní, ale osud mění. A tak se budete královsky bavit tím, kdo se s kým dá dohromady. Jediný, kdo si nevšimne začínající lásky, je Angelika a vy se budete smát jejím trapasům a urputné snaze dostat k oltáři jí vytipované jedince.

Angelika nežije jen svou prací a dohazováním, ale jako každá žena touží po lásce. Tahle dějová linie bude lehce netypická a na vás na konci čeká jedno velké překvapení. Fajn je, že v knize nechybí ani pár detektivních zápletek, což ocení čtenáři, kteří si s chutí hrají na amatérské detektivy. Angelika zásadně používá první osobu, a tak vám bude velmi blízká a vy si ji zamilujete už během prvních kapitol. "Bohyně osudu ze Salonu d'Amour" není laciná romance, ale chytré čtení o všem, co nás v životě může potkat. Nikdo vám nebude říkat, že máte věřit na prince na bílém koni, ale zaručeně tu najdete recept na spokojený a zábavný život.