RECENZE: Bella figura

06.07.2018

Bella figura: Kamin Mohammadi

Sedmatřicetiletá Kamin sbalila své značkové svršky a z Londýna vyrazila do Florencie, aby tu napsala knihu o svém rodném Iránu. Našla tu klid, spřátelila se s místními a jaksi mimochodem objevila tajemství spokojeného života. Zhubla, zapomněla na své trable a nápadníky musela doslova odhánět.

Kamin Mohammadi (1969) se narodila v Iránu a v deseti letech emigrovala s rodinou do Velké Británie. Zde vystudovala a stala se novinářkou. Několik let strávila v prestižním lesklém časopise coby redaktorka, ale v roce 2008 vyrazila do Florencie, aby si tu splnila sen a napsala knihu. Její prvotina vyšla o tři roky později a Kamin psala dál. Nyní žije v Itálii, je spisovatelkou na volné noze a jako novinářka přispívá do mnoha novin a magazínů. Knihu "Bella figura" s podtitulem "Jíst, milovat a žít po italsku" vydalo nakladatelství Metafora.

Kniha je v první řadě autobiografický román o životě v Itálii, ale zároveň je to také rádce v oblasti životního stylu a v neposlední řadě i kuchařka obsahující recepty na tradiční italská jídla. Kamin nezapře své povolání, a tak své vyprávění napsala v duchu reportáží a fejetonů do ženských časopisů. Neříkám, že knihu nemohou číst muži, ale je mi jasné, že nad některými pasážemi budou významně zdvihat obočí. Kamin je totiž žena s velkým Ž, a tak ji baví ochutnávat lákavé pokrmy a experimentovat s líčením a účesy. Nebojí se ztřeštěně zamilovat a opravdu hodně energie věnuje nákupům hadříků, které z ní udělají sexy bytost.

Kamin s upřímností sobě vlastní líčí svůj útěk z Londýna a sama sebe charakterizuje jako šedou myšku s nadváhou a ošklivou pletí. Před pracovním stresem, vzpomínkami na ex přítele a před výčitkami konzervativní matky utekla do Florencie. Její zázračná proměna ve spokojenou mladou dámu neproběhla ze dne na den. Byl to dlouhodobý (a občas velmi bolestivý) proces a Kamin se vám svěří se svými pochybnostmi i přešlapy. Vyprávění je prodchnuté láskou k Itálii a k tomu, co ve volném překladu znamená "láskou ke kráse". Stručně řečeno, když si naše hrdinka začala vážit sama sebe a získala sebevědomí, stal se zázrak a z ošklivého kačátka se vyloupla zářivá labuť.

Ačkoliv je v knize řada tipů na vylepšení svého vzhledu, berte je raději pouze jako bonus, protože v nich není nic extra převratného. Knihu si raději vychutnejte jako příběh o ženě, která v sobě objevila sílu změnit svůj život a bojovat s předsudky. "Bella figura" je originální milostný román o tom, za jak podivných okolností můžeme najít toho pravého. Autorka naštěstí není naivní romantička, ale chytrá ženská, co stojí oběma nohama na zemi, a tak si její příběh vychutnají i ty z vás, které neholdují sladkobolným romancím z červené knihovny.

V tomto ohledu je Kamin poměrně drsná a přiznám se, že ne se všemi jejími rozhodnutími jsem souhlasila. Párkrát mě napadlo, že svých rozhodnutí bude jednou litovat, ale tak to má být a přesně o tom literatura je. Pokud hledáte chytré čtení na dovolenou anebo pro chvíle pohody po namáhavém dni v práci, knihu vám vřele doporučuji. Vykouzlí vám úsměv na tváři, vyvolá ve vás chuť rozjet se do Florencie, ale hlavně vás přesvědčí o tom, že život je zatraceně skvělá věc. Každý den stojí za to a zlepšit náladu vám dokáže i taková maličkost, jako je čerstvý chléb nebo nádherně baculaté rajče.