RECENZE: Akta Julián

14.03.2017

Akta Julián: Gregg Loomis

Tajemství staré stovky let. Starověký Řím, nacistické Německo a tajné služby současnosti. "Akta Julián" jsou strhující thriller, který recenzenti přirovnávají ke knihám Dana Browna. S tím si dovolím nesouhlasit. Tahle kniha je mnohem čtivější než cokoliv, co Brown napsal.

Američan Gregg Loomis vystudoval práva a dodnes se svému oboru věnuje. Ve volném čase píše romány plné konspiračních teorií a za ně se mu povedlo získat již řadu cen. Celosvětovou slávu mu přinesl thriller "Případ Pegasus", který českým čtenářům přineslo nakladatelství Mystery Press. Aktuální kniha "Akta Julián" jsou volným pokračováním "Případu Pegasus" a my se tu opět setkáváme s právníkem a amatérským detektivem Langem Reillym. Ten je opět ve skvělé formě, a tak to natře nejen padouchům, ale také svým literárním konkurentům.

Lang je postava, kterou si okamžitě oblíbíte. Ačkoliv je z ranku drsných chlapáků, jde o citlivého muže toužícího po spokojeném manželství a dětech. Jako správný hrdina má smysl pro čest, a když o něco jde, neváhá riskovat ani vlastní život. Fakt, že oplývá samými kladnými vlastnostmi, by ho mohl odsoudit k šablonovitosti a nudě, ale opak je pravdou. Lang je plnokrevná postava, za což vděčí autorově smyslu pro humor a ironii. Lang si dokáže udělat srandu sám ze sebe a jeho glosy aktuálního dění vás zaručeně pobaví. V tomto směru je autor úžasně nekorektní a neváhá si rýpnout do antifašistů nebo bojovníků za mír.

Lang žije s Němkou Gurt, která pracuje jako tajná agentka v organizaci, kde se kdysi angažoval i on sám. Protože léta plynula, vyšel ze cviku, a tak se dočkáme i několika parádních faux pas, která jsou v podobném typu literatury naprosto výjimečná, ale o to zábavnější. Lang a Gurt společně pátrají po vrahovi muže, který kdysi Langovi zachránil život a který se nyní rozhodl napsat knihu o nepotrestaných nacistech. Hlavní linie příběhu probíhá v současnosti, ale příběh vás zavede i do starověkého Říma a do nacistického Německa.

Všechno se tu točí kolem tajemství souvisejícího s křesťanstvím, a jak asi správně tipujete, kde o věc, kvůli které mnozí neváhají vraždit. Exkurze do minulosti jsou nadmíru čtivé a v podstatě jde pouze o jakési vsuvky, které dokreslují Langovo vyšetřování. V hlavních rolích je tu Lang, což se ukázalo jako skvělý tah. Na tomhle chlápkovi si totiž vypěstujete závislost a budete zvědaví nejen na jeho akční dobrodružství, ale také na jeho názory a postřehy. Gurt má podle Langa pouze roli pomocníka, ale jak sami uvidíte (a ona to moc dobře ví), opak je pravdou.

"Akta Julián" jsou nápaditý příběh se svižným tempem a řadou šokujících překvapení. Loomis dodržel všechna pravidla žánru, a tak na vás čeká padouch par excellence, který se vyklube z někoho, koho nebudete vůbec podezírat. Pokud jste ve škole nenáviděli dějepis a ani později mu nepřišli na chuť, můžu vás ujistit, že to vůbec nevadí. Tohle totiž není odborná studie ani historický román, ale zatraceně dobrá detektivka, kde jde především o vypátrání vraha. Nu, není to už dost důvodů k tomu, abyste si knihu přečetli?

Portál Srovname.cz vám poradí, kde knihu "Akta Julián" koupíte nejlevněji.