RECENZE: Lži, samé lži

24.11.2018

Lži, samé lži: Lisa Jackson

Tanečnice Didi se kdysi proslavila jako dvojnice Marilyn Monroe. Před dvaceti lety zmizela a nedala o sobě vědět ani své dospívající dceři Remmi. Nyní vychází její životopis a policie vyšetřuje domnělou sebevraždu ženy, kterou všichni považují za Didi. Dokáže Remmi s policií rozmotat klubko lží a intrik?

Američanka Lisa Jackson (1952) pracovala původně jako bankéřka a psát začala na radu své sestry Nancy Bushové, taktéž spisovatelky. Debutovala v roce 1983 a poměrně dlouho se specializovala na romantické příběhy pro ženy. Některé napsala spolu se sestrou, jiné sama a celkem vytvořila přes sedmdesát románů v žánru červené knihovny. Od romantiky přešla k tajemnějším příběhům, přerušila spolupráci se sestrou a pustila se do detektivních příběhů šmrncnutých romantikou.

Dnes má na svém kontě řadu mrazivých thrillerů a její fanoušci netrpělivě očekávají každou novinku. Autorčiny knihy u nás vydává nakladatelství Domino a výjimkou není ani tato novinka. "Lži, samé lži" bych zařadila do škatulky psychologických thrillerů a jde o jeden z těch příběhů, kde všichni lžou, až se jim od pusy práší. Hlavní hrdinkou je pětatřicetiletá Remmi, která se proti své vůli pouští do detektivního pátrání po pohřešované matce. Tu viděla naposledy před dvaceti lety, kdy se Didi pustila do odvážné akce, která měla změnit její život.

Remmi ani vypravěčka si o Didi nedělají žádné iluze, a i když to byla prvotřídní mrcha, Jackson ji vylíčila tak, že mě její eskapády, sarkasmus a touha po zbohatnutí velmi pobavily. Třebaže jde o drsný thriller s mnoha zločiny, autorka prokázala smysl pro humor. Je nápaditý, mnohdy černý a úžasně nekorektní. Její postavy si na nic nehrají, mluví, jak jim zobák narostl, a vám se svěří i se svými nejtemnějšími myšlenkami. O tajemství tu není nouze a během čtení vás bude příjemně mrazit v zádech.

Milovníci klasických hádanek budou nadšení. Je tu několik zamotaných a komplikovaných zápletek, nikdo není vůči ostatním upřímný, téměř každý skrývá nějakého kostlivce ve skříni a najde se tu i pár jedinců, kteří s ostaními manipulují. Zřejmě nemusím dodávat, že jsou to ti, do kterých byste to vůbec neřekli, že? Pasáže ze současnosti se prolínají s retrospektivními kapitolami, v nichž Remmi vzpomíná na svou (přiznejme si) šílenou matku. Didi vymyslela plán (podle jejího názoru geniální), ale během akce se cosi zvrtlo a tragikomická záležitost se zvrhla v hroznou tragédii. Remmi o své matce dvacet let neslyšela, ale nyní se jí policie snaží namluvit, že Didi spáchala sebevraždu skokem z okna.

Mladé ženě na celé záležitosti něco nesedí a není jediná, koho zaráží fakt, že by se Didi objevila po dvaceti letech jen proto, aby se zabila. I Remmi má co skrývat, a tak se těšte na řadu prekérních situací, ve kterých se ocitne. Když se objeví jistý člověk z její minulosti, přibude nejen komiky v podobě ostrých výměň názorů. Už takhle překotný děj se ještě zrychlí, vzroste počet zločinů i mrtvých a Remmi bude mít co dělat, aby si zachránila holý život.

"Lži, samé lži" jsou akční, lehce cynické a napsané s neuvěřitelnou lehkostí. Pokud jste ještě od Lisy Jackson nic nečetli, po přečtení téhle knížky pochopíte, proč ji miliony čtenářů po celém světě tak milují. Tahle dáma má jedinečný styl vyprávění, smysl pro drama a nápady, u kterých nevíte, zda jsou geniální, nebo bláznivé. Záhady zůstanou záhadami až do konce a vy se navíc skvěle pobavíte.