RECENZE: Zmizení Šimona Šťopky

02.06.2017

Zmizení Šimona Šťopky: Sally Gardnerová

Jeden zůstal uvězněný v těle malého chlapce a druhý je obrovská mluvící kočka. Společně s dívkou Emily založili vílí detektivní kancelář Křídla a spol. Nyní je čeká náročné vyšetřování hned několika zapeklitých případů najednou.

Knihy Angličanky Sally Gardnerové u nás vydává nakladatelství Mladá fronta a aktuální "Zmizení Šimona Šťopky" je třetím, volně navazujícím, dílem série. Knihy jsou určené dětem starším osmi let, ale myslím, že autorčin báječný fiktivní svět plný oživlých věcí a záhadných bytostí ocení i mrňousové, kterým budou předčítat jejich rodiče nebo prarodiče. Z několika náznaků se dozvíme, že se příběh odehrává v Anglii, ale protože jsme v pohádce, zapomeňte na jakékoliv reálie.

Naši tři hrdinové z detektivní kanceláře Křídla a spol. žijí a pracují v podivném domku na kuřích nožkách. Emily jako jediná připomíná člověka, zato její společníci jsou velmi prapodivné potvůrky. Víl (mužský rod od víly) Buster je starý několik staletí, ale fyzicky vypadá jako desetiletý chlapec. Šídlo je obrovská mluvící kočka, která vyvolává mezi lidmi ještě větší úžas než okřídlený a létající Buster. Naše partička řeší rozličné detektivní záhady a v tomto směru se autorka nijak nedržela stranou, protože čtenářům mimo jiné naservírovala i jednu vraždu.

Amatérští detektivové vedou pátrání v několika směrech. V první řadě musí najít zatoulaného obra, který jim nechal v jejich mini domku svou dcerku. Což o to, dívenka je to sice hodná a roztomilá, ale protože roste jako z vody a domek není nafukovací, hrozí, že detektivové přijdou o střechu nad hlavou. Další vyšetřování se týká krádeže diamantu Galaxie, ze které je podezřelá jistá vetchá bábinka. A aby toho nebylo málo, v tanečním sále zábavního parku dojde k vraždě pána v nejlepších letech.

K tomu je zapotřebí odpovědět na otázku, co se to k čertu stalo s domkem, který se jen tak sebral a odkráčel na mořské pobřeží. Pátrání zavede naše hrdiny nejen do zábavního parku, ale nevyhnou se ani policejním stanicím. Dějem zamotá jistá talentová soutěž a dvojice násilníků, kteří s nikým nejednají v rukavičkách. Pokud jste nečetli předcházející dva díly, nejspíš vám bude chvilku trvat, než se zorientujete ve vzájemných vztazích a pochopíte, kdo je kdo, a jakými nadpřirozenými schopnostmi oplývá.

Věci v této knize nejsou vůbec obyčejné a své tajemství má například i úplně obyčejná čajová konvice. Všechny detektivní zápletky jsou na konci srozumitelně a jasně vysvětlené a všichni dětští čtenáři zůstanou v úžasu nad tím, jak to vlastně celé bylo. Pro ně bude děj komplikovaný a příjemně zamotaný. Pokud nejste cílovou skupinou, pak vás nejspíš pár věcí napadne a nejspíš pro vás nebude problém něco málo vydedukovat.

"Zmizení Šimona Šťopky" neobsahuje pouze detektivní zápletky, ale také řadu akčních a vtipných epizod, v nichž se předvedou nejen hlavní hrdinové, ale také vedlejší postavy. Dialogy jsou jiskřivé a plné bláznivých zvolání a vy zjistíte, jak má čeština bohatou slovní zásobu. Pokud mají vaše ratolesti rády napínavé dobrodružné knihy, pak si záhadné případy vílí detektivní kanceláře dozajista oblíbí. A jsem si jistá, že nadšení budete i vy.