RECENZE: Zmizelý

03.07.2017

Zmizelý: C. L. Taylor

Claire se splnily všechny její sny. Provdala se za svou životní lásku, vychovává dva syny, bydlí ve vlastním domě a nemůže si vynachválit svou práci ve stavební firmě. Jenomže jednoho dne zmizí její mladší syn a Claire se život zhroutí jako domeček z karet.

Angličanka C. L. Taylor od dětství snila o tom, že se z ní stane slavná spisovatelka. Svůj první rukopis poslala do nakladatelství v osmi letech, a i když ho redaktoři odmítli, ona se nevzdala a psala dál. První úspěch zaznamenala povídka odeslaná do soutěže pro začínající autory a další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Taylor přešla od povídek k psychologickým thrillerům a dnes patří v tomto žánru k nejúspěšnějším autorkám. Aktuální novinku "Zmizelý" vydalo nakladatelství Domino, stejně tak jako dva předešlé romány "Lež" a "Nehoda".

Největší devizou Taylor je to, jak mistrně dokáže snoubit detektivku s citlivým intimním příběhem. "Zmizelý" je napínavý příběh s několika komplikovanými a zamotanými detektivními zápletkami, které se nepodaří vyřešit ani největším Sherlockům. Příběh má říz, zběsilé tempo a je celý prošpikovaný emocionálně vypjatými scénami. Autorka umí perfektně vykreslit charaktery svých postav a je přitom úplně jedno, zda jde o zhrzenou čtyřicátnici anebo její pubertální potomky.

Hlavní postavou příběhu je na první pohled vcelku obyčejná žena. Claire si až dosud neuvědomovala, jaké měla štěstí. O co všechno přišla, jí dojde až ve chvíli, kdy ji potká katastrofa. Claire přijde o mladšího syna, což je ovšem pouhý vrcholek ledovce. Rodina i policie po chlapci pátrají a postupně vyplouvají na povrch ošklivá tajemství, která měla zůstat navždy skrytá. V knize vystupuje pouze hrstka aktérů, ale jejich vztahy jsou všelijaké a někteří z dotyčných mají tak temnou duši, až zamrazí. Autorka udělala dobře, že se zaměřila na své postavy a z policejního pátrání udělala cosi podružného.

"Zmizelý" je příběh, který se vám zažere pod kůži a který jen tak nedostanete z hlavy. Ať chcete nebo ne, ke všem aktérům si vytvoříte silné vazby a nejspíš budete šokovaní tím, komu jste vlastně celou dobu drželi palce. Nic tu není černo-bílé a vaše sympatie se budou měnit z kapitoly na kapitolu. A raději si ani netroufám tipovat, jaký vztah si vytvoříte ke Claire. Claire svůj příběh vypráví v první osobě, a proto se připravte na subjektivní vylíčení událostí, které může nebo taky nemusí odpovídat realitě.

Claire vše hodnotí ze svého pohledu a vy buďte raději ostražití. Důvěra je sice hezká věc, ale přece jenom jsme v detektivce, kde věci nebývají takové, jaké se zdají. Ostatně, Taylor je skvělá manipulátorka, která bude vždy o krok před vámi. Díky tomu nebudete dlouho tušit, která bije, a jsem si skoro jistá tím, že na konci zůstanete s pusou dokořán. "Zmizelý" je zároveň nádhernou oslavou mateřství, potažmo rodičovství. V knize najdete řadu úchvatných pasáží o lásce ve všech podobách a museli byste být naprostí cynici, aby vás tyto hluboké myšlenky nedojaly k slzám.

"Zmizelý" je perfektní volbou pro všechny, kteří milující strhující thrillery plné překvapivých dějových zvratů. Zároveň nadchne i čtenářky románů pro ženy, které se potřebují ztotožnit s hlavní hrdinkou a které se chtějí ujistit o tom, že jiní lidé prožívají daleko horší věci, než by se mohly stát jim samotným. Buď jak buď, tohle je prostě knížka, která by neměla uniknout vaší pozornosti.