RECENZE: Zlomené srdce

07.11.2017

Zlomené srdce: Tim Weaver

Bývalá hvězda stříbrného plátna Lynda Korinová dojela na odlehlou pobřežní vyhlídku, zahodila klíčky od auta a od té doby o ní nikdo neslyšel. Její sestra si najme nejlepšího amatérského detektiva Davida Rakera. David by rád rozlouskl i tenhle oříšek, ale copak to jde, když mu jdou mocní nepřátelé po krku?

Angličan Tim Weaver (1975) se celý profesní život zabýval psaním coby novinář a redaktor. Díky tomu si vybrousil řemeslo a vytvořil nezaměnitelný styl. Navzdory úspěšné kariéře v médiích se rozhodl odejít na volnou nohu a psát thrillery. "Zlomené srdce" je čtvrtý příběh z volně navazující série, kterou u nás vydává nakladatelství Mystery Press. Knihy si oblíbili čtenáři i literární vědci a zdá se, že Weaver objevil recept na úspěch.

Weaver vytvořil postavu, která se dokáže zapsat do srdcí čtenářů. David Raker je na první pohled zcela obyčejný chlápek, se kterým nebudete mít problém se ztotožnit. David by obstál i v krimi románech americké drsné školy a vám bude sympatický už jen proto, jaké vyznává hodnoty. Neříkám, že je to naivka, ale v současné detektivní produkci najdete jen málo hrdinů, kteří jsou čestní a zásadoví stejně jako on. David by pro své klienty udělal cokoliv a fráze, že by za ně položil i život, není v případě "Zlomeného srdce" prázdné klišé.

David je prototyp HRDINY a kdo z nás nemiluje příběhy o tom, jak dobro triumfuje nad zlem? Věřte mi, že v případě "Zlomeného srdce" toho zla bude ažaž. S Davidem se setkáváme ve chvíli, kdy si užívá zasloužený úspěch po vyřešení další mediálně sledované kauzy. Do případu ztracené herečky se mu zpočátku příliš nechce, protože má obavy, aby nemusel odletět do Ameriky, a neztratil tak z očí svou přítelkyni pracující u policie. Když zjistí, že bude pátrat v Anglii, případ vezme. Do vyšetřování se pustí s vervou a více než jindy využívá všechny své užitečné kontakty.

To, co zprvu vypadá jako banální případ, se promění v záhadu plnou krve a násilí. David se ocitá ve světě filmů a vše ukazuje na to, že bude muset vyřešit několik dávných zločinů. Autor se jako obvykle nespokojil pouze s jednou zápletkou, ale všechno pořádně zašmodrchal a jako bonus přidal pár konspiračních teorií a záměn identit. Pravda se odhaluje jen velmi pozvolna a o to větší šok vás čeká. V Davidově hledáčku jsou oscaroví herci a scénáristé stejně jako nejbohatší producenti. Mnozí mu budou házet klacky pod nohy a najde se i pár jedinců, kteří se nezastaví doslova před ničím.

David Raker bere své poslání vážně, a protože svou práci miluje, snaží se vám ji co nejvíc přiblížit. Jeho popisy jsou velmi podrobné a on vás detailně seznamuje se vším, co právě dělá. A protože jde o bývalého novináře, jeho vyprávění v první osobě velmi připomíná reportáž. Weaver stupňuje napětí, pokouší vaši zvědavost, a protože není troškař, připravil pro vás hned několik záhad. Dialogy jsou břitké, atmosféra báječně pochmurná a z textu je cítit obrovská láska ke všemu, co souvisí s filmy. Hodně důležité jsou vztahy mezi postavami a velmi záleží na tom, jaký kdo je.

"Zlomené srdce" je plné bolesti a útrap a vy zjistíte, jaká zvěrstva jsme schopní napáchat, a co všechno dokážeme skrývat před světem. Zločinů je tu několik, a i když je každý jiný, všechny jsou otřesné svou brutalitou a bezcitností. "Zlomené srdce" vám sáhne do svědomí a vy zjistíte, jaké škody může napáchat i ten, kdo pouze mlčí.