RECENZE: Zářivý anděl

26.01.2017

Zářivý anděl: Nelson DeMille

Potrpíte si na akční thrillery, ve kterých osamocený hrdina bojuje proti teroristům a sám se pokouší zachránit svět? V našem případě má onen hrdina pomocnici, která je krásná tak, až se bojí, že by mohla ohrozit jeho manželství. Ačkoliv má tato novinka z nakladatelství Kniha Zlín nesporný filmový potenciál, není to prvoplánová testosteronem nabušená próza. "Zářivý anděl" je zábavný, ironický a potěšení přinese i ženským čtenářkám.

"Zářivý anděl" je sedmým dílem série s agentem Protiteroristické operační skupiny Johnem Coreyem a řekla bych, že je vůbec nejlepší. Američan Nelson DeMille (1943) je zkušený autor a do svých špionážních thrillerů promítl ledacos ze své minulosti. Dlouhá léta byl vojákem z povolání a po skončení kariéry v armádě vystudoval politologii a historii. Jeho hlavní hrdina John Corey je chlap každým coulem, ale jeho tvůrce naštěstí ukočíroval mužské ego a svého agenta obdařil neuvěřitelným smyslem pro humor a sebeironii.

Příběhy, ve kterých John vystupuje, jsou vždy aktuální a nějakým způsobem se týkají terorismu. Žádná legrace, řekli byste, ale to jste na omylu. Všechna dobrodružství totiž vypráví John ze svého pohledu a v první osobě a vy se budete chytat za hlavu kvůli tomu, jak může být tak nekorektní. Kdyby se John bral vážně, byla by s ním nuda k uzoufání a vy byste nejspíš přáli teroristům, aby to s ním co nejrychleji skoncovali. Jenomže John si uvědomuje, jaký je, a s okouzlujícím šarmem a obrovskou nadsázkou o sobě hovoří jako o mistrovi všech mistrů.

Na jeho stylu vyprávění, který připomíná americkou drsnou školu, si vypěstujete závislost a autora budete v duchu nabádat, aby co nejdříve napsal další knihu. Pro podobný typ literatury většinou platí, že si ji nejvíce vychutnají mužští čtenáři, kteří milují technické detaily nebo politické diskuse. Neříkám, že některé předchozí díly nejsou politické, ale "Zářivý anděl" obsahuje i milostnou linii a díky tomu bude bavit i ženské čtenářky.

John Corey je prudič s proříznutou pusou, ale v jádru je laskavost sama, a když jde o záchranu amerického pobřeží s několika miliony obyvatel, neváhá nasadit vlastní život. Plus životy těch, kteří mu dobrovolně i nedobrovolně pomáhají. V "Zářivém andělovi" nepřátelé ztělesňují Rusové s kufříkovou atomovou bombou, ale jak je Johnovým zvykem, neopomene si rýpnout do dalších národů, kterých má za svá léta u FBI plné zuby. Na prvním místě jsou muslimové a vy se připravte na řadu drsných hlášek vůči jejich náboženství nebo politice.

John se v tomto díle naprosto vymkne kontrole svých nadřízených, které zajímá především papírování a souhlasy od vedení, a sám se rozhodne, že odvrátí bombový útok na Manhattan. V jeho úsilí ho podpoří pouze jeho mladičká kolegyně, kterou John mylně považuje za začátečnici. Johnova manželka Kate, též agentka FBI, je na konferenci v jiném státě, což Johnovi umožňuje, aby se poctivě zamyslel nad svým manželstvím. Kate si až přespříliš rozumí se svým šéfem a John nedokáže být imunní vůči flirtování s kolegyní Tess.

"Zářivý anděl" obsahuje několik promyšlených a rafinovaných zápletek a na vás čeká řada překvapení. Tento příběh je více psychologický než předešlé a John vám obnaží své nitro jako ještě nikdy předtím. Pokud máte rádi napětí a zároveň chytrou srandu, pak si tuto knihu rozhodně nenechte ujít.