RECENZE: Zapomenutí sérioví vrazi

18.01.2017

Zapomenutí sérioví vrazi: Jason Lucky Morrow

Máte slabost pro šokující příběhy založené na skutečných událostech? Nakladatelství Omega vydalo knihu obsahující deset případů, které ve své době otřásly celou Amerikou. První případ se odehrál v roce 1900, poslední o více než půlstoletí později. Pokud máte silné žaludky a pevné nervy, přijměte pozvání do světa nepředstavitelného zla.

Američan Jason Lucky Morrow se psaní věnoval již od dětství, kdy ho v novinách zaujaly pravdivé příběhy o vrazích s podivnými choutkami. Ve dvanácti letech vyhrál soutěž v tvůrčím psaní a po studiích žurnalistiky se naplno věnoval psaní článků do rubriky krimi. V současné době píše knihy a provozuje internetový portál, který se věnuje kriminálním případům. Kniha "Zapomenutí sérioví vrazi" patří do literatury faktu a jednotlivé kapitoly připomínají publicistické články.

Konkrétní případy Morrow vybíral podle několika kritérií. Nejdůležitější bylo, aby šlo o slavné zločiny, které svého času přetřásali lidé v ulicích. Dalším požadavkem bylo, aby případy nebyly dosud řádně prozkoumány a literárně zpracovány. Když se pustíte do čtení, budete se divit, že zrovna o těchto případech jste ještě nikdy neslyšeli. Všechny do jednoho jsou brutální, bombastické a skandální. Vlastně je s podivem, že je dosud nikdo nezfilmoval ani z nich netěžil jiným způsobem.

Případy se odehrávají v různých dobách a liší se od sebe jako den a noc. Autor nalezl zlatý důl, protože jeho historky mohou směle konkurovat románům v žánru hororu a krimi. Několik příběhů má blízko klasické detektivce - hádance a čtenáři mají šanci hádat, jak to vlastně celé bylo. Morrow umí na rozdíl od jiných autorů udržet tajemství, a tak si řešení nechává až na konec. Pokaždé vám předloží fakta, nastíní různé teorie a teprve potom vám popíše, jak postupovala policie.

Ne všechny případy se týkají sériových vrahů, protože někteří pachatelé mají na svědomí pouze jednoho mrtvého anebo vraždili během jednoho aktu, a proto bychom je mohli označit spíše za několikanásobné vrahy. Někdo vraždil z afektu, někdo se chtěl pomstít, někdo se nechal vést hlasy ve své hlavě a někdo jednal podle pečlivě připraveného plánu. Oběti jsou velmi různorodé a vy budete překvapení tím, kdo všechno je schopný vraždy. Nad některými činy budete nechápavě kroutit hlavou, jiné ve vás vyvolají nevolnost a téměř u všech vám bude běhat mráz po zádech.

Autor se snažil být co nejpoctivější, a proto se ve všech případech odvolává na prameny a často cituje pasáže z dobového tisku. Na rozdíl od novinářů nepodlehl touze po senzaci a všechno, co zde uvedl, si raději několikrát ověřil. Kniha obsahuje i řadu fotografií vrahů a jejich obětí, které se autorovi podařilo získat od rodin zúčastněných anebo v archívech. Mezi vrahy dominují muži, ale například kapitola "Podivný případ vysokoškolačky z Tahlequah" je o mladé atraktivní dívce, která se z (pro ni) dobrého důvodu snažila zastřelit spolužáka asijského původu.

Kapitola "Pan tajný agent" je tragikomickým příběhem o vrahovi, který se snažil veřejnost přesvědčit o tom, že vraždí nepřítele Ameriky. Pozoruhodné na něm je, že zatímco muže vraždil, jejich přítelkyně po vraždě doprovodil na autobus a postaral se o to, aby se ve zdraví dostaly domů. V jednom příběhu je vrahem policista a kapitoly "Masakr rodiny Yorků" a "Masakr sekerou v rodině Carverových" by mohly sloužit jako námět pro detektivní román.

Ačkoliv je Morrow objektivní a nezaujatý vypravěč, který pouze shromažďuje fakta, kniha "Zapomenutí sérioví vrazi" se vám dostane pod kůži a vy na ni budete myslet ještě dlouho poté, co ji odložíte. To, co se stalo, je samozřejmě hrozné, ale mnohem děsivější je fakt, že všechno mají na svědomí obyčejní lidé a že stačí jen velmi málo, aby se něco podobného přihodilo i vám.