RECENZE: V cizí kůži

10.11.2017

V cizí kůži: Allen Eskens

Ona dopravní nehoda nebyla na první pohled ničím výjimečná. Luxusní vozidlo s nepozorným řidičem vjelo do protisměru, kde zdemolovalo jiný vůz. Problém ovšem je, že na místě zemřel muž, který byl už několik let po smrti. Případu se ujímá Alexander Rupert, policista specializovaný na podvody.

Američan Allen Eskens vystudoval práva a už více než dvacet let působí jako advokát. Do světa literatury vstoupil teprve před dvěma roky a jeho detektivka, kterou u nás letos na jaře vydalo nakladatelství XYZ pod názvem "Pohřbený život", měla obrovský úspěch. Nejenže se stala bestsellerem a obsadila první příčky v žebříčcích prodejnosti, ale byla také přeložena do šestnácti jazyků. Aktuální novinka "V cizí kůži" z nakladatelství XYZ má šanci být ještě úspěšnější.

Zatímco "Pohřbený život" byl více komorní a pojatý ve stylu klasických detektivek, ve kterých se řeší dávný zločin, "V cizí kůži" je plnokrevný thriller ve stylu americké drsné školy. Příběh je mnohem košatější, zápletky jsou komplikovanější a Eskens si dal záležet na tom, aby tu nechybělo násilí, intriky a spousta krve. "V cizí kůži" koketuje s právnickým i špionážním thrillerem a vás čeká parádní jízda. Ačkoliv tu chybí schéma klasické hádanky, autor vám připravil tolik dějových zvratů a překvapení, že vás nenechá ani na chvíli oddechnout.

"V cizí kůži" je hozenou rukavicí všem detektivkám, protože autor svérázným způsobem zpracoval všechna žánrová klišé. Originální je pojetí knihy a vlastně i závěr. Příběh dopadne dobře, i když úplně jinak, než budete čekat. Eskens je výborný vypravěč i skvělý manipulátor a vy si pořádně promyslete, koho z jeho postav zařadíte do škatulky klaďasů a padouchů. Dost věcí je tu polemických, něco vás vyloženě naštve, ale díky tomu příběh zhltnete na jeden zátah. "V cizí kůži" obsahuje několik klasických zápletek, a tak si na své přijdou i vaše šedé buňky mozkové.

Hlavním hrdinou je policista Alexander Rupert, kterého jeho autor pojal naprosto ojedinělým způsobem. Nevím, zda vám tento vyšetřovatel podvodů bude sympatický, ale věřte mi, že vám nebude dělat problémy se s ním ztotožnit. Otázka ale je, zda je to dobře nebo špatně. Pokud byste se náhodou nechali ukolébat pocitem, že víceméně tušíte, kam se bude Alexanderův příběh ubírat, pak jste přesně tam, kde vás chtěl autor mít. Eskens bude stále několik kroků před vámi a vy si budete připadat jako loutka. Celkově je příběh hodně brutální a nejspíš bude šokovat všechny, kdo jsou zvyklí na salónní vraždy a pokojné konverzačky okořeněné humorem.

"V cizí kůži" je zlo ve své ryzí podobě a postavy velmi rychle zjistí, že se nevyplácí věřit svým přátelům anebo kolegům. Mrtvol tady bude požehnaně a neexistuje nic, před čím by se autor zastavil. Eskens zbořil veškerá tabu, a jak může, tak vás vyděsí k smrti. "V cizí kůži" je strhující thriller ve zběsilém tempu, který mají šanci přežít jen někteří.

Pokud máte rádi akci, komplikované zápletky a nevadí vám nechutné detaily vražd, rozhodně si přijdete na své. "V cizí kůži" je "jiná", ale právě proto vyčnívá z běžné produkce. Vy byste si ji měli přečíst už jen proto, abyste zjistili, že čtivý thriller nemusí vypadat jako všechny ostatní.