RECENZE: Tiše a přesně

06.11.2017

Tiše a přesně: J. D. Robb

Jednoho dne byli na veřejném kluzišti zastřeleni tři lidé. Atraktivní krasobruslařka, vážený postarší gynekolog a zamilovaný učitel, který se zanedlouho stane otcem. Dva z nich byli pouze zástěrkou a zemřeli kvůli jednomu z nich. Jenomže kvůli kterému? Než Eva Dallasová tuhle záhadu vyřeší, střelec s laserovou puškou si vyhlédne další oběti.

Američanka Nora Roberts (1950) vstoupila do světa literatury jako autorka romantických příběhů pro ženy. Ty byly často šmrncnuté detektivními zápletkami, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat plnokrevnou detektivku. Vytvořila Evu Dallasovou, drsňačku z oddělení vražd, a aby se odlišila, její příběhy zasadila do budoucnosti. Eva Dallasová se objevuje v sérii románů, které Nora Roberts vydává pod pseudonymem J. D. Robb. Žánrově jde o sci-fi detektivky, které jsou výsledným koktejlem namíchaným z napětí, romantiky a erotiky.

Příběhy o Evě Dallasové vydává nakladatelství Alpress a v případě novinky "Tiše a přesně" se ocitáme v New Yorku v roce 2061. Na své si přijdou milovníci klasických detektivek - hádanek, thrillerů i krimi románů založených na vyšetřovacích postupech. To, co by mohlo jinde nudit, vymyslela autorka tak, že ji zhltnete na jeden zátah. Konkrétně mám na mysli popisy policejní práce, které na vás dnes vyskočí z téměř každé knihy nebo televizního kanálu a které můžou být (a to si poctivě přiznejme) poněkud únavné.

J. D. Robb se rozhodla vmíchat do svých detektivek prvky sci-fi, což se ukázalo jako skvělý tah. Policisté z druhé poloviny 21. století mají řadu vychytávek a Eva disponuje nejlepšími zbraněmi a auty v celé Sluneční soustavě, za což vděčí svému manželovi. Její Roarke je nejbohatší muž na světě a pro svou milovanou manželku mu není líto žádného výdaje. Navíc se ochotně stává jejím parťákem a neocenitelným pomocníkem. A protože Evu milují především ženské čtenářky, Roarke se předvede nejen jako citlivý milenec, ale také jako obrovský romantik.

Knihu ocení i čtenářky - maminky, protože vztahy mezi rodiči a jejich ratolestmi jsou součástí zápletky, a i Eva si začíná uvědomovat, že by měla začít přemýšlet o vlastním potomstvu. Ačkoliv se po celou dobu tváří jako tvrďačka, my moc dobře víme, že je v jádru citlivá a že se jí už dávno díky manželovi podařilo překonat traumata z dětství. Co se týče hlavní zápletky, tak ta je hodně psychologická a důležitější než KDO, je otázka PROČ. Eva je šokována vrahovou brutalitou, ale zároveň oceňuje jeho střelecké schopnosti a profesionální vybavení.

Když se jí a jejímu týmu podaří zjistit, kdo za vraždami stojí, nikdo z policistů si nechce připustit, že by to mohla být pravda. Jakmile policisté znají vrahovo jméno, začne hon, jaký nemá ve světě literatury obdoby. V tomhle směru má detektivka "Tiše a přesně" blízko špionážním thrillerům, kde jde o dopadení a potrestání šílence, který přestal respektovat pravidla a který je nebezpečný nejen ostatním, ale i sám sobě. Čtenář se zatajeným dech sleduje, jak hon pokračuje, a kromě toho si vychutnává triky a fígle Evy Dallasové.

Tempo příběhu je rychlé, až téměř zběsilé, napětí střídá romantiku a není tu nouze ani o humorné či erotické scény. Její Eva je svéráz, a i když byste k ní měli pár výhrad jako k člověku, protože někdo tak arogantní se hned tak nevidí, jako literární postava funguje dokonale. Série je nadčasová, funguje jako skvělý zaháněč špatné nálady a "Tiše a přesně" je bezpochyby jedna z jejích nejlepších knih.