RECENZE: Templáři, zednáři a další tajné společnosti v Čechách a ve světě

08.03.2017

Templáři, zednáři a další tajné společnosti v Čechách a ve světě: Jan A. Novák

Věděli jste, že zednáři odvozují svůj původ od biblického Šalamouna? Napadlo by vás někdy, že největšími nepřáteli tajných spolků byli panovníci, kteří si od nich půjčili peníze a neměli na vrácení? Kolik pravdy a smyšlenek obsahuje bestseller Šifra mistra Leonarda od Dana Browna?

Český publicista a spisovatel Jan A. Novák (1951) je ve světě populárně naučných knih věnovaných záhadám již dávno pojmem. Tento inženýr, který vystudoval Vysokou školu zemědělskou a dlouhá léta se živil jako novinář, se specializuje na vyvrácení mýtů, které se dodnes tradují i mezi profesionály. Na svém kontě má více než patnáct knih a jeho aktuální novinku "Templáři, zednáři a další tajné společnosti v Čechách a ve světě" vydalo nakladatelství Alpress v edici "Knihy záhad".

Autor působí dlouhá léta jako spisovatel na volné noze a v nakladatelství Alpress mu vyšlo osm knih věnovaných záhadným místům nebo osobnostem naší vlasti. Jako novinář si vybrousil velmi čtivý styl, který nezřídka prokládá vtipnými průpovídkami a narážkami na aktuální dění. Novák se nebojí rýpnout do vědců, s chutí je provokuje a vyloženě se baví tím, když může glosovat své texty, které jsou napsané v přísně vědeckém duchu. Nejenže se dozvíte řadu novinek, ale navíc se skvěle pobavíte. Novák vás strhne, což je věc, kterou mnohdy nezvládnou ani autoři beletrie.

Téma templářů a zednářů je čtenářsky velmi vděčné a autor hned v úvodu vysvětluje, proč tomu tak je. Obecně se zamýšlí nad "tajností" tajných společností a jeho teorie ad absurdum mají potenciál vyvolat záchvat smíchu. Fakta nám autor předkládá poctivě, ale to mu nebrání v tom, aby vás zahrnul vtipnými komentáři, které mají (když se nad nimi pořádně zamyslíte) ledacos do sebe. Vyprávění týkající se vzniku a vývoje tajných společností je chronologické a Novák jej začíná v době starověké Mezopotámie. V rámci objektivity shromažďuje fakta pro a proti svým tezím a vy okamžitě poznáte, kdy se odchýlí od faktů a dá prostor fantazii.

S některými tvrzeními budete nejspíš polemizovat, ale je skvělé, že máte tuto možnost. Autor není žádný dogmatik a rozhodně se vás nesnaží přesvědčit o své pravdě. On si něco myslí, ale moc dobře ví, že to jiní odborníci můžou vidět jinak. Knihu napsal s obrovskou nadsázkou a nijak se nebojí udělat si legraci sám ze sebe. Novák je ve svém oboru profík a všechno, co se týká historie, umí skvěle vysvětlit a podat tak, že to každý pochopí. Z knihy se dozvíte řadu novinek, protože je zaměřená na věci, o kterých se veřejně nemluví a které se nevyučují ve školách. Některá autorova tvrzení jsou velmi odvážná, ale nikdo vás nenutí, abyste jim věřili. Téma tajných společností je velmi kontroverzní, proto v některých případech nelze říci, kde je pravda.

Novák vtipně polemizuje se zažitými názory a do parády si vzal řadu literárních a filmových děl, které se zabývají templáři nebo zednáři. Několik kapitol je věnovaných i situaci v Čechách a řekla bych, že dost informací vás bude šokovat. "Templáři, zednáři a další tajné společnosti v Čechách a ve světě" jsou fundovaná a zároveň zábavná kniha pro všechny, kteří se nějakým způsobem zajímají o záhady z naší i světové historie.