RECENZE: Štvanice

25.05.2017

Štvanice: Martin Goffa

Stačí okamžik a váš život je náhle vzhůru nohama. Miko Syrový přijde během šarvátky o svou milovanou Terezu a z poctivého policisty se stává mstitel balancující na hraně zákonů. Jak dopadne štvanice, kterou uspořádá na ženina vraha? Nechá se ovládnout pomstou, anebo zvítězí morálka a smysl pro čest?

Martin Goffa je pseudonym bývalého policisty, o kterém nevíme takřka nic. Autor tají svou identitu a veřejně známá není ani jeho tvář. Knihy mu vydává nakladatelství Mladá fronta a do světa literatury vstoupil v roce 2013. Už prvotina "Muž s unavenýma" očima ukázala, kam bude jeho tvorba směřovat. Goffa navázal na tvrďáky drsné americké školy a vytvořil detektiva - policistu Mika Syrového. Pokud je Miko autorovo alter ego, pak soudím, že je Martin Goffa chlap každým coulem.

Miko Syrový se objevil v několika románech a jedné povídkové knize. Mimo sérii vyšel thriller "Vánoční zpověď", který je drsnou výpovědí muže mstícího se lidem, co ho dostali na absolutní dno. Goffa není žádný fanatik a věci v jeho knihách jsou jen málokdy bílo-černé. Jeho hrdinové musí rozlišit, co je zlo a "zlo". Autorova nejednoznačnost může čtenáře šokovat stejně jako fakt, že často sympatizuje s těmi, kteří by měli být těmi špatnými. Ostatně, to je případ i aktuálního románu "Štvanice".

Příběh začíná poměrně drsně, protože už na prvních stránkách Miko přihlíží tomu, jak umírá jeho milovaná Tereza. Tereza se vloží do hádky s bývalým trestancem a ani urychlený zásah zdravotníků a operace mozku ji nedokážou vrátit mezi živé. Jiný by se zhroutil, ne však Miko. Jistěže trpí a jeho okolí se bojí, aby nespáchal sebevraždu, ale policista je rozhodnutý smrt své milenky pomstít. A tak zapomene na své ideály a vydává se na dlouhou cestu, během které najde pomoc na mnohdy velmi nečekaných místech.

Celkově "Štvanice" připomíná westerny, ve kterých si hrdinové vyřizují účty, a díky tomu si knihu vychutnají zejména mužští čtenáři. Goffa zde spojil vše, v čem je doslova excelentní. Akční scény se střídají s filozofickými pasážemi, které jsou součástí vnitřních monologů, tempo vyprávění je více než svižné, a i když je dějová linka poměrně přímočará, není zde nouze o napětí. Miko musí oprášit své staré kontakty u policie, mnohokrát musí oslovit kriminálníky a jejich blízké, a jak je jeho dobrým zvykem, dění glosuje trefnými a cynickými poznámkami.

Pokud už máte plné zuby rozpolcených a podivných vyšetřovatelů zejména severské produkce, autor vám nabízí hrdinu, který může být vzorem pro ostatní. To, jak příběh skončí, je velmi překvapivé pro čtenáře, ale Miko pouze potvrdí svou pověst hrdiny. "Štvanici" by nechtěl prožít na vlastní kůži nikdo z nás, ale o to víc si ji vychutnáte ve formě smyšleného příběhu. Martin Goffa opět prokázal, že patří mezi nejlepší autory žánru, proto by bylo chybou přejít jeho novinku bez povšimnutí.

Knihu nejlevněji koupíte ZDE.