RECENZE: Špinavý kšefty na North Ganson Street

08.07.2017

Špinavý kšefty na North Ganson Street: S. Craig Zahler

Můžete si stokrát říkat, že se nebudete smát, protože byste měli být pohoršení anebo znechucení, ale ono to jinak nejde. Minimálně tedy zpočátku, kdy se hlavní hrdina proti své vůli ocitne v místě, které mu připadá jako peklo zkřížené s hnijící žumpou.

Američan S. Craig Zahler není ve světě literatury žádným nováčkem. Ve skutečnosti jde o slavného scénáristu a režisérka, který si svým svérázným a možná i lehce úchylným viděním světa podmaňuje Hollywood. Zahler má na svém kontě řadu úspěšných snímků a nově i úspěšných knih. Žánrově jde o nevyhraněného autora, který se s gustem pustí do westernu stejně jako do akční sci-fi. Hlavní je, aby příběh měl grády a svižné tempo. Krimi thriller "Špinavý kšefty na North Ganson Street" u nás vydává nakladatelství Mystery Press a v kuloárech se šeptá, že podle knihy vzniká v Americe film.

Než se pustím do vlastního hodnocení knihy, měla bych vás upozornit na to, že Zahler je mezi svými kolegy naprostý úkaz. Zapomeňte na všechno, co jste si dosud mysleli o detektivkách, protože v téhle knize je všechno postavené na hlavu. "Špinavý kšefty na North Ganson Street" natolik vybočují z běžné produkce, že ani nebudete vědět, zda je máte brát jako vážně míněný příběh, anebo jako parodii, jejímž cílem je pobavit. Slabší povahy budou možná znechuceny, konzervativní čtenáři budou šokování, ale otrlí cynici se smyslem pro černý humor budou hýkat nadšením.

Lepší než spousta slov bude jeden konkrétní příklad. Jedna z hrdinek kupříkladu přijde o oko a autor si v emocionálně vypjaté chvíli neodpustí průpovídku, že se dotyčné "oko zalilo slzami". Mohla bych říct, že dost věcí je tu na hraně, ale pravda je, že tohle je už za hranicí dobrého vkusu. Autor mohl samozřejmě ubrat na nechutnostech, ale on se naopak řídí heslem Jen houšť a větší kapky. Hlavní hrdina, padesátiletý detektiv Jules Bettinger, je z ranku tvrďáků, kteří si nenechají nic líbit. Pro své blízké i pro spravedlnost a čest by položil život, a jak se záhy ukáže, nejde pouze o plané řeči.

Bettinger si nepotrpí na sladké řečičky, a tak se stalo, že jednomu chlápkovi naservíroval drsnou pravdu o jeho údajně unesené milence. Chlápek se nedokázal smířit s realitou, a tak si ještě na policejní stanici vystřelil mozek z hlavy. Pravděpodobně by se to dalo vyřešit i jinak, jenomže sebevrah byl švagrem starosty. Bettinger si musí sbalit svých pár švestek a za trest je převelený do místa, které považují za peklo i starousedlíci. Victory je město věčného mrazu, kde se brodíte mezi mrtvolkami holubů a kde na jednoho policistu připadají tisíce delikventů.

Bettinger dostane nového parťáka, ze kterého není vůbec moudrý. Město ovládají zločinecké organizace, a proto není vůbec jednoduché poznat, kdo z kolegů je zkorumpovaný a kdo je pouze neschopný. Bettinger má ostrý jazyk, tvrdé pěsti, ale díky autorovu smyslu pro humor si vás velice brzy získá a vy mu budete držet pěsti, aby uspěl v boji s větrnými mlýny. Co se týče zápletky, náš hrdina musí najít vraha likvidujícího policejní sbor. Počítat mrtvé nemá vůbec cenu, protože tady se vraždí snad v každé kapitole.

Pokud máte rádi drsné příběhy a jen tak něco vás nerozhází, potom přijměte pozvání do fiktivního města Victory, v němž se ocitl jeden výjimečný a spravedlivý hrdina. Příběh nezapře vypsanou ruku scénáristy, a i když byste si mohli počkat na film, radím vám, abyste to neděli. S. Craig Zahler píše tak, jako by na tom záležel osud lidstva, a vy díky němu poznáte, jak může být jazyk krásný.