RECENZE: Slyším tě všude

12.08.2017

Slyším tě všude: Connie Willisová

Briddey její přítel požádá, aby společně podstoupili operaci, která jim umožní sdílet pocity toho druhého. Mladá žena s nadšením souhlasí, ačkoliv ji rodina od tohoto nápadu zrazuje. Během zákroku se něco zvrtne a Briddey ke svému zděšení zjišťuje, že je napojená na největšího podivína z jejich firmy.

Američanka Connie Willisová (1945) je v současnosti jednou z nejpopulárnějších sci-fi autorek nejen ve své domovině. Tato dlouholetá učitelka vstoupila do světa literatury v roce 1971, ale proslavila se až o jedenáct let později díky svým povídkám. Její díla si oblíbili čtenáři i odborná kritika. Největší věhlas autorce přinesl román "Lincolnovy sny" z roku 1987, v němž se objevuje obdobné téma jako v aktuální novince "Slyším tě všude" z nakladatelství Metafora.

Zařadit knihu do žánru není vůbec jednoduché, ačkoliv se na první pohled nabízí škatulka "sci-fi". "Slyším tě všude" je thrillerově napínavá, obsahuje několik zápletek a la klasická detektivka hádanka, ale přesto všechno bych se nebála knihu označit za román pro ženy. Příběh si vychutnají zejména romantičky se smyslem pro řízný humor, ale díky tomu, že se děj točí kolem moderních technologií, ocení jej i technicky zaměření mužští čtenáři. Autorka píše čtivě, což by nás ostatně ani nemělo překvapovat, a nečiní jí problém vtáhnout nás do děje už na prvních stránkách.

Hlavní hrdinkou je atraktivní Briddey, která pracuje ve společnosti vyvíjející nový telefon. Briddey má trápení se svou rodinou složenou z výstředních žen, mezi nimiž exceluje teta Oona. Teta se naší hrdince snaží dohodit milého leč nudného mladíka a Briddey už lezou krkem tetiny vlastenecké řeči o Irsku, ze kterého sice celá rodina pochází, ale které ani jedna z Američanek v životě nenavštívila. Briddey by směle obstála i jako hrdinka červené knihovny nebo vypravěčka vtipných fejetonů v časopise pro ženy, ale nenechte se mýlit. Autorka je skvělá manipulátorka, a tak se jí podařilo schovat vodítka nutná k vyřešení detektivních zápletek do pasáží, které budete považovat v tomto směru za naprosto neškodné.

Příběh začíná ve chvíli, kdy Briddey souhlasí s tím, že podstoupí operační zákrok známý jako EED. Jde o přenášení emocí mezi citově zainteresovanými partnery, proto je doslova šokovaná tím, že není napojená na svého přítele Trenta, nýbrž na největšího podivína z jejich firmy. Schwartz je prototypem šíleného vědce a Briddey má pocit, že by bylo lepší spáchat sebevraždu než komunikovat zrovna s tímhle týpkem. Nepovedený zákrok přinese řadu komických situací a vy se můžete kochat excelentně napsanými dialogy. Mezi Briddey a Schwartzem to jiskří, všechny postavy si mezi sebou vyměňují vtipné průpovídky anebo se ke spokojenosti čtenářů častují jízlivými průpovídkami.

Na Briddey se kupí další a další problémy, se kterými si neví rady a které nemá čas řešit. V rodině to vře, Trent se chová čím dál podivněji, firma hrozí propouštěním, mezi jejími kolegy je tajný špion z konkurenční firmy a k tomu všemu v sobě mladá žena objevuje schopnosti, které ji děsí do morku kostí. V jistém okamžiku se pohodový a humorný příběh promění v plnokrevnou detektivku se vším, co k tomu patří. Pokud si rádi hrajete na amatérské detektivy, popusťte uzdu fantazii a snažte se vydedukovat, jak to celé vlastně bylo. Ono se vám to nejspíš nepodaří, ale o to tady vůbec nejde.

"Slyším tě všude" je jednou z mála knih, u kterých se báječně pobavíte a zapomenete na okolní svět. Pokud hledáte ideální letní čtení nebo dárek pro někoho blízkého, pak s touhle knihou rozhodně nešlápnete vedle.