RECENZE: Případ ukradeného zubu

02.05.2017

Případ ukradeného zubu: William Ritter

Rázná asistentka Abigail a její svérázný zaměstnavatel stojí před několika záhadami, ve kterých figurují nejen zločinci z masa a krve, ale také nadpřirozené bytosti. Podaří se jim společnými silami vyřešit několik propletených záhad? A jak dopadne dívčin vztah k muži proměňujícímu se ve vlkodlaka?

"Případ ukradeného zubu" z nakladatelství Host je druhým dílem volně navazující série z pera amerického spisovatele Williama Rittera, který v civilním životě pracuje jako učitel na střední škole. Jeho ojedinělý detektivní debut "Jackaby" sklidil úspěch nejen u čtenářů, ale i u literárních kritiků. A vše nasvědčuje tomu, že si ho oblíbili i čeští čtenáři.

"Případ ukradeného zubu" je sice historická detektivka, ale počítejte s tím, že je v ní všechno postavené na hlavu. Nebo znáte nějakou jinou detektivku, kde se realita prolíná se světem pohádek a pradávných mýtů? Pokud máte smysl pro nadsázku, budete z knihy nadšení. Jestliže ale hledáte příběh, kde jsou zločiny vysvětlené racionálně a pachatelé jsou z masa a kostí, raději se do románu ani nepouštějte.

"Případ ukradeného zubu" i předchozí "Jackaby" jsou odpovědí a jistým způsobem i parodií na anglického Sherlocka Holmese. Soukromý detektiv Jackaby je unikát a naprostý samorost, a když se seznámíte s jeho názory, překvapí vás, že ho ještě nezavřeli do blázince. Jeho parťačka Abigail je potrhlé třeštiprdlo a je víc než zřejmé, že to dva se k sobě ideálně hodí. Ale pozor, řeč je pouze o pracovním vztahu. Jackaby dívku zaměstnal, nabídl jí bydlení ve svém záhadném domě, ale o nějakých pletkách nemůže být ani řeč.

Kniha je troufalá, originální a rozhodně to není nic pro konzervativní čtenáře. Ritter je báječný vypravěč a na své si přijdou milovníci situačního humoru stejně jako ti, kteří zbožňují cynický černý humor. Příběh vypráví Abigail s notnou dávkou sebeironie a s pochopením pro své bližní. Tato mladá dáma si už postupně zvyká na to, že případy pro jejich detektivní kancelář zavání paranormálními jevy a není na nich nic normálního.

Příběh ukradeného dinosauřího zubu se odehrává v roce 1892 a Abigail se svým šéfem řeší hned několik záhad najednou. Hlavní hrdinka se díky podivnému úmrtí konečně dostane na archeologická naleziště, po čemž vždy toužila, a zde se setkává nejen s novými svéráznými postavičkami, ale také s mužem, který jí před nějakou dobou popletl hlavu. Kromě rozlétání detektivních zápletek si Abigail musí udělat jasno ve svých citech a rozhodnout se, jaký život chce prožít. Na svou dobu je nesmírně emancipovaná a pokroková a vy se těšte na romantické scény okořeněné černým humorem, který je pro autora tak typický.

Pokud si rádi hrajete na amatérské detektivy, pak si rozhodně přijdete na své. Jen se nenechte svázat konvencemi a připusťte možnost, že Jackaby má pravdu a věci mezi nebem a zemí skutečně existují. Zápletky jsou téměř geniální a hororová atmosféra ve spojení s humorem vám nedovolí knihu odložit, dokud nebudete na poslední stránce. Vcelku lze využít i logiku, protože tu vše do sebe skvěle zapadá, ale je nutné smířit se s existencí zmutovaných kočko-ryb anebo pohádkových draků dštících oheň.

Detektivka "Případ ukradeného zubu" je naprosto odlišná od všeho, co jste dosud četli, a bylo by chybou minout ji bez povšimnutí. Ritter se vysmívá klišé, nebojí se parodovat žánr detektivky a z každé jeho věty je cítit, že se při psaní dobře bavil. Jeho novinka vám zvedne náladu a vykouzlí úsměv na tváři, což je věc, která se povede málokteré detektivce.