RECENZE: Pod maskou

07.09.2017

Pod maskou: Mats Olsson

"Pod maskou" je mistrně napsaný krimi román, ve kterém se mísí napětí s brutalitou a dost cynickými hláškami. Hlavní hrdina je na křížové cestě za spravedlností, a i když neváhá použít pěsti, v jádru zůstává citlivým chlapcem z nedělní školy. Jeho dobrodružství připomínají kultovní příběhy americké drsné školy a na vás místo salónních řečiček čeká pekelná jízda plná akce a krve.

"Pod maskou" je úžasně namíchaný koktejl z ingrediencí, které na první pohled nejdou příliš dohromady, natož ještě v žánru detektivky. Švéd Mats Olsson (1949) je původní profesí novinář a vám postačí několik odstavců, aby vám bylo jasné, že tenhle chlápek ovládá víc než pouhé řemeslo. Jeho styl psaní vás strhne a vy se nedokážete odtrhnout od textu, ve kterém se mísí reportážní styl s vyprávěním v ich-formě tak typickým pro americkou drsnou školu.

Olsson vstoupil do literatury v roce 1995 románem "Osamělí kluci". Kniha byla vlídně přijata čtenáři i literární kritikou a odborníci vyzdvihli zejména autorův úderný styl, sarkastické průpovídky a provokující nadhled. Autor má na svém kontě několik úspšných titulů a jeho první detektivkou byla kniha "Trest a smrt". Tu stejně jako aktuální "Pod maskou" vydalo nakladatelství Kniha Zlín. Román "Trest a smrt" měl obrovský komerční úspěch a všechno nasvědčuje tomu, že by se situace mohla opakovat.

Hlavní hrdina, Harry Svensson, vypráví své dobrodružství v první osobě, takže můžete sledovat nejen to, co dělá, ale i to, co si myslí. Harry je cynik, drsňák a zocelený žurnalista. Nic mu není svaté a o všech si myslí jen to nejhorší. Z novin odešel se zlatým padákem, díky kterému si na jihu Švédska otevřel skvělou restauraci. O sobě mluví upřímně a nestydí se přiznat ke všemu, co kdy provedl a co nebylo tak zcela košer. Harry není přímo sukničkář, ale z jeho chování k ženám by si rozhodně pánové neměli brát příklad.

Příběh začíná ve chvíli, kdy Harry bez vlastního přičinění zachrání desetiletou dívku prchající před dvěma sadistickými týpky. Náš hrdina, který dokáže být i sentimentální, poskytne dívce azyl, což bude mít dalekosáhlé důsledky pro něj i pro jeho blízké. Proti své vůli je vtažený do pátrání, ve kterém jde doslova o život. Harry kolem sebe mlátí hlava nehlava, častuje své nepřátele jízlivostmi a kvůli své nevymáchané puse se dostane do řady problémů. Jeho protivníků přibývá, a jak se zdá, v centru stojí místní zbohatlická rodina.

Jeho neocenitelnou pomocnící se stane policistka Eva Manssonová a v knize se opět mihne i postava z románu "Trest a smrt", mladý novinář s přezdívkou Štěně. Štěně je prototypem mladého žurnalisty, který nečte papírové noviny a který se zajímá jen o to, kolik kliknutí mají jeho vymyšlené články na webu, za což si ho Harry občas pěkně vychutná. Žánr by se neobešel bez atraktivních žen, a tak se tu objeví hned několik adeptek na více či méně vážný vztah.

Myslím, že Harrymu nebude činit žádné potíže vzbudit ve vás sympatie, protože ve své podstatě je v něm cosi švejkovského, co si nepotrpí na autority a co je nám, Čechům, velmi blízké. Kniha "Pod maskou" se nebere nijak vážně a na dálku z ní srší ironie a touha zesměšnit všechny hlupáky a nafoukance. Ačkoliv se tu objevují závažná společenská témata, jako jsou drogy, gangy či rasismus, jejím posláním je co nejvíce pobavit. A to se jí povedlo dokonale.