RECENZE: Nerozlučný pár

14.06.2017

Nerozlučný pár: James Patterson, David Ellis

Emily pracuje jako analytička u FBI, ale kvůli neshodám se šéfem musela odejít na neplacenou dovolenou. Místo odpočinku se však vrhne do pátrání po sériovém vrahovi, který má na svědomí desítky mrtvých. Okolí ji od jejího úmyslu zrazuje, ale říkejte to ženě, jejíž sestra byla jednou z vrahových obětí.

Američan James Patterson (1947) se stal již před lety nekorunovaným králem thrilleru a jeho tvorba čítá desítky publikací. On sám říká, že má tolik nápadů, až je nestíhá všechny sepisovat. Ročně napíše minimálně tři knihy a díky svému tempu a počtu prodaných výtisků na celém světě se jeho jméno objevuje i v Guinessově knize rekordů. Patterson je ve světě thrillerů pojmem, a pokud máte rádi napětí a strhující zápletky, s jeho jménem jste se už určitě setkali. Asi nejslavnější Pattersonovou postavou je detektiv Alex Cross, jehož dobrodružství byla i zfilmována.

Patterson si potrpí na série a na svérázné tituly. Jako autor má svébytný rukopis a jeho texty jsou snadno rozpoznatelné. A to i v případě, kdy si stejně jako zde přizve ke spolupráci méně slavného kolegu. David Ellis je povoláním právník a na svém kontě má kromě této spolupráce s Pattersonem také několik vlastních právnických thrillerů. Patterson a Ellis jdou přímo k věci, nezdržují se žádnými salónními řečičkami a jejich postavy jsou všechno možné, jen ne rozvláčné a upovídané. V této aktuální novince z nakladatelství Alpress autoři prokázali, že jsou jedineční manipulátoři.

Děj "Nerozlučného páru" je komplikovaný a naprosto nepředvídatelný a vy jako čtenáři nemáte šanci cokoliv vyřešit. Autoři před vámi budou neustále o několik kroků napřed a nejspíš stejně jako já podlehnete klamnému pocitu, že víte, kdo je vrahem. Realita je ale bohužel úplně jiná. Autoři vám totiž budou neustále předhazovat další a další možné podezřelé, ale zrovna vraha nebudete podezírat ani v nejmenším. "Nerozlučný pár" je plný parádních falešných stop, které potrápí vaše šedé buňky mozkové. Ostatně, jak v závěru zjistíte, geniální falešnou stopou je i název knihy.

Hlavní hrdinkou příběhu je pětatřicetiletá Emily, která se na vlastní pěst rozhodne pátrat po brutálním vrahovi. Emily neprožívá zrovna šťastné období. Během několika měsíců přišla o svou sestru - dvojče, o snoubence a také o svou práci u FBI. Protože je to ale rázná a paličatá ženská, ignoruje dobře míněné rady přátel i rozkazy šéfů. Do pátrání po vrahovi, který své oběti zmasakruje a poté podpálí, zatáhne svého ex-přítele Bookse. Díky Booksovým kontaktům a několika intrikám se brzy rozjede pátrání po někom, kdo je považován za nepolapitelný přízrak.

"Nerozlučný pár" má dva vypravěče, kteří se spravedlivě střídají v popisování událostí. Emily vyšetřování komentuje ze svého ženského pohledu a druhým vypravěčem je vrah. Ten si říká Graham, a protože si píše záznamy o svých zločinech, můžete sledovat nejen jeho počínání, ale také myšlenkové pochody. Grahamovo vyprávění je zpočátku plné černého humoru, ale cynismus později vystřídá líčení takových hrůz, až si budete klást otázku, jestli jste se náhodou neocitli v hororu. Pokud si myslíte, že vám Grahamovy zápisy pomůžou v určení jeho identity, potom vás musím upozornit na to, že i tyhle pasáže jsou plné falešných stop.

"Nerozlučný pár" je jeden z nejlepších thrillerů, jaké kdy Patterson napsal. Se svým kolegou Ellisem si nastavili tak vysokou laťku, že je téměř nemožné ji překonat. Proto jsem opravdu zvědavá na to, čím nás tahle dvojice překvapí příště.