RECENZE: Nejskrytější přání

13.10.2017

Nejskrytější přání: Marybeth Mayhew Whalen

Sycamore Glen je malé ospalé městečko, kde chcípnul onen příslovečný pes. Místní se důvěrně znají, vzájemně se na sebe usmívají, a když můžou, tak si přátelsky poklábosí a vymění pár klípků. Ve skutečnosti se ale všichni bojí, aby ostatní neodhalili jejich tajná přání a aby nezjistili, jaká děsivá tajemství skrývají.

Američanka Marybeth Mayhew Whalen má za sebou již několik knih, ale úspěch jí přinesl až psychologický thriller "Nejskrytější přání". Román u nás vydává nakladatelství Mystery Press a jsem si jistá tím, že příběh potěší nejen ženy preferující intimní vztahovky. V edičních plánech Mystery Pressu převažuje detektivní literatura, proto bych měla upozornit na to, že tato novinka lehce vybočuje z jejich produkce. Ano, jsou tady kriminální zápletky a řeší se tady dost ošklivé věci, ale podstatou příběhu je něco jiného.

Whalen se cíleně věnuje ženským tématům, provozuje web zaměřený na tvorbu nadějných autorek a většinu času jí zabere péče o šest dětí. Pánové prominou, ale "Nejskrytější přání" je dojemný (a přiměřeně napínavý) příběh pro ženy, v němž nechybí optimistické poselství. Příběh je vzkazem pro všechny hroutící se maminky a zároveň je hozenou rukavicí autorčiným slavnějším kolegům specializovaným na romány pro ženy. "Nejskrytější přání" je neobyčený příběh o obyčejných lidech, kteří se snaží se ctí čelit nástrahám osudu a také důsledkům svých chybných rozhodnutí.

Knihu jsem označila za thriller, i když by se možná více hodilo označení psychologický román. Milovníci detektivek by mohli být zklamaní tím, že tu není příliš prostoru k dedukování, ale věřte mi, že vás osudy několika sousedů strhnou tak, že vám bude úplně jedno, že pár detektivních hádanek vyřešíte. Autorka objevila kouzlo, jak vás očarovat a na několik hodin přikovat k židlím. Nad jejím příběhem budete přemýšlet, budete polemizovat s postavami a na knihu budete myslet ještě dlouho poté, co ji odložíte. "Nejskrytější přání" se vám zažere pod kůži a rozhodně vás nenechá chladnými.

Možná by to bylo jinak, kdyby příběh vyprávěla z pohledu jedné osoby, ale protože se tu aktéři spravedlivě střídají, budete zvědaví, jak kdo komentuje aktuální dění. Hrstka lidí různého věku se potýká s řadou problémů a skvělé je, že vám autorka neřekne nic naplno, ale nechá vás tápat. Text je plný dvojsmyslů, a i když máte přímo před očima stopy k vyřešení všech záhad, s největší pravděpodobností budete úplně mimo. Upřímně řečeno, ono se špatně analyzuje v situaci, kdy je vám do pláče a kdy v duchu řvete na své oblíbence, aby tohle nedělali, nebo naopak udělali.

"Nejskrytější přání" zamává s vašimi emocemi a vy možná přehodnotíte některé své postoje k životu a vašim blízkým. Fajn je, že i přes řadu příšerností, na jaké bychom narazili spíše v plnokrevné detektivce anebo hororu, má příběh optimistické vyznění. Ačkoliv je příběh na jednu stranu velmi surový a krutý, na stranu druhou působí jako pohlazení po duši. Whalen je citlivá vypravěčka, její příběh je křehký, ale naštěstí ani na chvíli nesklouzl k lacinému kýči. Na všech postavách získáte závislost a stejně jako já si budete přát, aby sebou autorka hodila a co nejdříve napsala pokračování.