RECENZE: Nebudete se bát ničeho zlého

03.06.2017

Nebudete se bát ničeho zlého: John Searles

Dospívající Sylvie odjede se svými rodiči během noci do kostela na tajemnou schůzku. Zatímco dívka klimbá v autě, její rodiče jsou brutálně zavraždění. Policie se domnívá, že chytila vraha, ale Sylvie tuší, že pravda je někde jinde.

Američan John Searles vstoupil do světa literatury v roce 2001 románem "Chlapec stále nezvěstný". Z knihy se záhy stal bestseller a Searles mohl opustit žurnalistickou kariéru. Jeho další romány sklízely jeden úspěch za druhým a nadšení z nich byli nejen čtenáři, ale také literární kritici. Aktuální novinka z nakladatelství Mystery Press "Nebudete se bát ničeho zlého" je zatím nejúspěšnější autorova kniha. V současné době se Searles živí psaním detektivek a esejů a působí také jako literární kritik pro různé televizní stanice.

Detektivní román "Nebudete se bát ničeho zlého" je jistým způsobem kronikové vyprávění jedné hodně zvláštní rodiny. Ústřední hrdinkou je dospívající Sylvie, která se stala nepřímým svědkem vraždy svých rodičů. Od začátku víme, čím si musela projít a jaké to mělo následky, a vlastní příběh probíhá ve dvou liniích. Sylvie retrospektivně vzpomíná na události, které formovaly její charakter a které (možná) vedly k tragédii v kostele. Její vyprávění je velmi niterné a autorovi se skvěle povedlo vylíčit duševní stav i chování dívky školou povinné. Druhá vyprávěcí linie začíná několik měsíců po vraždě, kdy se Sylvie ocitne v opatrovnické péči své starší sestry Rose.

Mezi oběma liniemi je silné napětí a i méně citlivý čtenář chápe, že je tu dost věcí, které nesedí. Dívčin život byl plný konfliktů a problémů nejen s rodiči a sestrou, ale také s vrstevníky. Sylvie coby dítě dvou vymítačů ďábla byla vždy outsiderem a už si víceméně zvykla na posměch a pohrdání svého okolí. Z oné tragické noci, kdy přišla o rodiče, si téměř nic nepamatuje, ale střípky jejích vzpomínek naznačují, že ne všechno se odehrálo tak, jak tvrdí policie. Velkou roli v dívčině životě (a vlastně i ve vyšetřování) má Rose, díky které má celý román velmi blízko hororu.

Pokud bychom měli knihu "Nebudete se bát ničeho zlého" zařadit do žánru, asi nejpřesnější označení by bylo psychologický thriller plný tajemství. Jednotlivá tajemství vyplouvají na povrch velmi pozvolna, ale o tom víc si vás příběh podmaní a o to víc se budete těšit na závěrečné vysvětlení. Searles umí skvěle vylíčit atmosféru hrůzy a také vám vsugeruje pocit, že i úplně obyčejné věci v sobě skrývají zárodek hrůzy. Jeho postavy jsou pečlivě odkoukané ze života a vy nebudete mít problém se s nimi ztotožnit.

Kolem Sylvie se stahují mračna a celé její vyprávění spěje ke katastrofě, ale předjímat děj je stejně nemožné jako uhádnout pointu. Umím si představit, že podle knížky bude natočený úspěšný horor, ale čtenáři si mohou navíc vychutnat jedinečný autorův styl psaní. Kniha "Nebudete se bát ničeho zlého" není natřískaná dějem, ale po vzoru knih žánru noir vám bude utahovat smyčku kolem krku tak, že budete fyzicky cítit, jak se dusíte. Upřímně řečeno, nadechnout se budete moci až v samém závěru, což je věc, která se podaří jen málokteré knize.