RECENZE: Má ji rád, nemá ji rád

11.06.2017

Má ji rád, nemá ji rád: Sharon J. Bolton

Osmatřicetiletý Hamish Wolfe dostává stovky milostných dopisů měsíčně. Píší mu ženy bez rozdílu věku a jeho věrné fanynky mu založily fanklub. Pokud by byl Hamish filmovou hvězdou, nebylo by na tom nic podivného. Jenže tenhle bývalý chirurg je odsouzený sériový vrah.

Angličanka Sharon Bolton (1960) vystudovala marketing a v tomto oboru se dlouhá léta pohybovala. Náplní její práce byla komunikace s veřejností a ke změně profese došlo ve chvíli, kdy Bolton vydala svou první knihu. Dnes je autorkou na volné noze a my se s jejími thrillery můžeme setkávat díky nakladatelství Domino. Zatím vyšlo v Česku pět jejích knih, které mají ledacos společného.

Bolton miluje psychologické thrillery říznuté klasickou detektivkou, ve kterých vystupují silné a do jisté míry extravagantní hrdinky. Její napínavé romány jsou plné zamotaných zápletek a šokujících dějových zvratů. Výjimkou není ani aktuální novinka "Má ji rád, nemá ji rád", kterou se odvažuji označit za její dosud nejlepší dílo. Bolton je jako detektivkářka nesmírně poctivá, a tak čtenářům naservírovala množství stop, díky kterým by bylo možné vydedukovat, jak to celé bylo. Bohužel (nebo vlastně bohudík) jsou tyto nápovědy poschovávané tak rafinovaně, že nemáte nejmenší šanci cokoliv vyřešit.

Navíc je autorka doslova expertkou na atmosféru děsu, takže nějaké logické dedukce budou to poslední, na co budete myslet. Proto doporučuji si knihu po přečtení přečíst podruhé, abyste ocenili, jakým geniálním způsobem vás napálila. Některá vodítka jsou hodně dvojsmyslná a jiná jsou zmíněná jen tak mezi řečí. Bolton prostě žánr detektivky sedí a je vidět, že v něm má našlápnuto k hvězdné kariéře. Pro svou novinku si vybrala velmi originální téma. Osmatřicetiletý doktor Hamish Wolfe je sériový vrah odsouzený na doživotí za únos a vraždu tří dívek.

My se s ním poprvé setkáváme ve vězení, kam mu chodí stovky dopisů od jeho nadšených fanynek. Hamish má obrovské charisma, a protože vypadá jako model z obálky módního časopisu, nikoho nepřekvapuje, že se do něj zamilovávají puberťačky i jejich babičky. Hamish nikdy nepřiznal svou vinu, ale zároveň také neudělal nic pro to, aby byl osvobozený. Maggie Roseová je svérázná právnička, která se specializuje na brutální vraždy a která ve svém volném čase píše úspěšné kriminální thrillery. Veřejnost ji považuje za nejlepší obhájkyni v oboru trestního práva, proto řada Hamishových přívrženců doufá, že se stane jeho obhájkyní.

Maggie nepochybuje o Hamishově vině, a kdyby záleželo pouze na ní, nikdy by se s ním nesetkala. Jenomže mladá žena se proti své vůli ocitne v síti intrik a s hrůzou si uvědomuje, že s ní někdo manipuluje jako s loutkou na šachovnici. Maggie je donucena se s Hamishem setkat a vy budete šokovaní tím, jakým způsobem se bude vyvíjet jejich vztah. Na své si přijdou milovníci propletených zápletek, konspiračních teorií i dávných zločinů. Snad žádná postava není bez viny a svého kostlivce ve skříni má i ten, kdo působí jako prototyp klaďase.

Někdo vychytralý tu celou dobu tahá za nitky a Bolton vám postupně odhaluje střípky pravdy, aby vás dovedla k nečekané pointě. Nechci nic prozradit, proto vám jen naznačím, že se můžete těšit na parádní zvraty i na parádní konec příběhu. Bolton je výborná vypravěčka s citem pro situaci. Neváhá využít všech rovin jazyka, a tak zde najdete citace lékařských zpráv, přepisy novinových článků či útržky z policejních protokolů. Některé pasáže jsou velmi poetické, některé scény mají hororový nádech a ledacos vás dojme k slzám. Jisté postavy mluví hodně nespisovně, což skvěle dokresluje jejich charaktery.

Knihu "Má ji rád, nemá ji rád" si vychutnáte nejen kvůli příběhu, ale také kvůli tomu, jakým stylem je napsána. Pokud máte rádi inteligentní příběhy, při kterých vám bude běhat mráz po zádech, potom vám knihu vřele doporučuji.