RECENZE: Ledové sestry

20.11.2017

Ledové sestry: S. K. Tremayne

Sarah a Angus přišli před rokem za podivných okolností o jedno ze svých dvojčat. Nyní se rozhodli opustit Londýn a odstěhovat se na izolovaný ostrov opředený strašidelnými mýty. Manželé doufají, že začnou nanovo, ale ve skutečnosti se jejich pobyt na ostrově promění doslova v peklo.

Psychologický thriller? Duchařský horor? Zamotaná klasická detektivka? To všechno se dá říci o románu "Ledové sestry", který v těchto dnech vydává nakladatelství Motto. Spisovatelka S. K. Tremayne je autorkou řady bestsellerů a s chutí přispívá do řady periodik po celém světě. Jako spisovatelka si zamilovala napínavé příběhy, z nichž mrazí v zádech, a jejím cílem je, aby vás vyděsila k smrti. Nutno podotknout, že to se jí to podařilo.

Hlavní postavou knihy je třicátnice Sarah, která se dosud nedokázala vyrovnat se ztrátou své dcerky. Lydie zemřela za nejasných okolností a čtenář už od začátku ví, že s její smrtí nebylo něco v pořádku. Sářin manžel Angus zdědí po své babičce maják na izolovaném ostrově a tříčlenná rodina se rozhodne odstěhovat. Rodiče doufají v nový začátek, ale problémy na sebe nenechají dlouho čekat. O jejich domě mezi místními tradují strašidené historky, Sarah se marně pokouší najít cestu k manželovi, a nejhorší je, když jejich dcera Kirstie prohlásí, žesi ji rodiče spletli, a ona je ve skutečnosti Lydie.

"Ledové sestry" koketují s věcmi mezi nebem a zemí a všechno nasvědčuje tomu, že před sebou máme originální duchařský příběh. Přeživší dvojče tvrdí, že ho navštěvuje mrtvá sestra, a Sarah i čtenář neví, na čem jsou. Nechci nic prozrazovat, a tak řeknu jen to, že kniha uspokojí jak milovníky hororů, tak i milovníky logických detektivek. Strhující příběh spěje rychlým tempem ke geniální pointě, díky které pochopíte, co na knize vidí nejen nadšení čtenáři, ale také literárních kritici.

Tremayne je vlastní zhuštěný a civilní styl, který jde přímo k jádru. Věty jsou krátké, úderné a poměrně cynické. Svým postavám nic nedaruje a zdá se, že jí vůbec nezáleží na vašem mínění. Přesto jí budete viset na rtech a chtě nechtě si přiznáte, že jste si na jejím stylu vypěstovali závislost. Atmosféra je seversky ponurá, popisů je spíše méně než více, a díky tomu se můžete soustředit na děj plný tajemství. Tremayne je velká tajnůstkářka a se škodolibou radostí vás nechá tápat. V náznacích a dvojsmyslech se doslova vyžívá, a tak až do konce nebudete vědět, komu a čemu máte věřit.

Snad na každé stránce na vás čeká překvapení, a kdybyste počítali všechny zvraty, které si pro vás autorka připravila, nedopočítali byste se. V porovnání s jinými knihami jsou "Ledové sestry" možná až překombinované, ale to v žánru thrilleru rozhodně není na škodu. U jiných příběhů čas plyne pomalu a vy musíte čekat hodně dlouho, než se objeví pointa, což tady naštěstí nehrozí. "Ledové sestry" mají neuvěřitelný spád, rychlé tempo a vy knihu neodložíte, dokud nezjistíte, jaká je pravda.

S emocemi budete jako na houpačce a strach a hrůza se bude pravidelně střídat s dojetím. "Ledové sestry" jsou příběhem velké lidské tragédie, která drastickým způsobem zasáhla do životů několika lidí. Neumím si představit, že by vás nevzaly za srdce a že byste se ani na chvíli neztotožnili s hlavní hrdinkou. Kniha je skutečnou literární lahůdkou a už se velmi těším na další autorčin thriller, který má nakladatelství Motto v plánu.