RECENZE: Klub zabijáků

04.12.2017

Klub zabijáků: Paul Finch

"Klub sympaťáků" má vcelku bohulibý název, ale ve skutečnosti jde o partu zločinců, kterým byste se nechtěli dostat do ruky. Tahle parta nabízí klientům ženy na znásilnění, a protože se bojí prozrazení, neváhá své oběti zavraždit. Šéf anglické buňky skončil po zásluze ve vězení, kde si odpykává trest za osmatřicet vražd. Jenomže jednoho dne se mu podaří uprchnout.

Angličan Paul Finch (1964) získával dlouhá léta zkušenosti jako filmový a seriálový scénárista, novinář a autor povídek. Díky tomu si vypiloval svůj styl a zjistil, co na diváky a čtenáře platí. Jako spisovatel si libuje ve všem temném a drsném, a tak není divu, že se specializuje na detektivky a horory. Jeho knihy u nás vydává nakladatelství Domino a na první pohled připomínají thrillery o sériových vraždách, kterými nás hojně zásobují američtí autoři. Ale nenechte se mýlit.

Finch nepotřebuje k vytvoření strhujícího příběhu nekonečné pláně ani vyšinuté psychopaty vyžívající se v rozličných způsobech mučení a vraždění. On raději navázal na tradici anglické detektivky, která je do jisté míry spíše klaustrofobická a rodinná. Když to přeženu, tak tomuhle chlápkovi stačí v podstatě dvě budovy a hrstka hrdinů k tomu, aby vytvořil něco, co vás přiková k židlím na několik hodin. "Klub zabijáků" je třetím dílem zamýšlené série s detektivem Markem "Heckem" Heckenburgem a příběh dějově navázal na knihu "Stalkeři" z minulého roku.

Mark je papírově policistou, ale jeho chování je hodně na hraně a on sám je tím, co bychom mohli nazvat anti-hrdinou. Jeho duše je rozháraná, a protože dřív mluví, než myslí, nenajde se nikdo, kdo by s ním vydržel v jedné místnosti. Jako detektiv a specialista na sériové vrahy má nesporné výsledky, za což vděčí brilantnímu mozku a praktikám, které jsou ještě horší než ty, které používají jeho protivníci. Mark je prostě ranař a za svoji pravdu se nebojí bít až do konce. Jeho kolegové ho nemůžou vystát, svědci jím pohrdají a kromě členů "Klubu sympaťáků" po jeho skalpu touží ještě pár dalších lidí.

Autor opět dokázal, že je skvělým stylistou i odvážným inovátorem žánru. "Klub zabijáků" je jednou z mála knih, u kterých je nemožné odhadnout, kam vás děj zavede. Promyšlená zápletka ve stylu konspiračních teorií je pokropená krví a Mark bude mít co dělat, aby se dožil každé následující kapitoly. Vyděšení budete z toho, co se tu děje, a také z představy, že by se něco podobného mohlo stát vám. Neustále se budete ptát sami sebe, jak je tohle vůbec možné, a Markovi budete držet palce, aby prohlédl intriky zločinců i těch, které by nikdy nepodezíral z nepravostí.

Hlavní dějová linie se točí kolem pátrání po bývalém šéfovi "Klubu sympaťáků". Magora Mikea Silvera jeho komplicové osvobodili při převozu z vězení do nemocnice a během akce zemřely dvě desítky policistů. Krátce nato začnou umírat významné osobnosti Anglie a Mark se nijak netají názorem, že za vším je "Klub sympaťáků", který byl sice v Anglii rozprášen, ale v zahraniční vesele funguje dál. Jeho nadřízení mají ovšem jiný názor a Markova přímá šéfka, se kterou kdysi chodil, dělá všechno proto, aby ho udržela od případu dál.

A tak Mark dostává jeden banální úkol za druhým a jeho kolegové žasnou nad triky, díky kterým je schopný vyřešit i nejzapeklitější záhady. Největší část knihy popisuje Markův boj se zlem, které může mít naprosto nečekanou podobu. Užijte si řadu konspirací a šokujících odhalení. Nechte se oslnit dedukcemi jednoho okouzlujícího dareby, ale pokud vám můžu něco poradit, tak "Klub zabijáků" raději nečtěte večer, když jste sami doma.