RECENZE: Evropa je rodu ženského

15.01.2017

Evropa je rodu ženského: Iwona Kienzler

Věděli jste, že ruská carevna Kateřina Veliká byla Němka a ani jedno z dětí nepočala se svým manželem Petrem? Napadlo by vás, že "panenská královna" Alžběta I. byla ve skutečnosti nymfomanka závislá na sexu? Umíte si představit, že devítinásobná matka, anglická královna Viktorie, nenáviděla těhotné ženy a malé děti?

Polská historička Iwona Kienzler je známou autorkou populárně naučných titulů a odborných článků týkajících se polských dějin, ekonomiky a politiky. Její srdeční záležitostí je téma žen ve společnosti a historie vnímaná z pohledu žen. Novinka z nakladatelství Alpress má podtitul "Nejvlivnější panovnice urozené i neurozené" a my se na stránkách knihy seznámíme s osudem dvanácti panovnic, které znamenaly epochu. Kniha vás pobaví, poučí a přínosná bude pro odborníky i laiky.

Kienzler píše srozumitelně a čtivě a její "Evropa je rodu ženského" má šmrnc bulvárních článků. Autorka si vybrala významné osobnosti evropských dějin, ale píše o nich tak, že nebudete mít problém se s nimi ztotožnit. Tématem knihy je láska k opačnému pohlaví a garantuji vám, že některé novinky vás budou doslova šokovat. Jednotlivé stati připomínají povídky, a i když kniha obsahuje poznámkový aparát a další náležitosti odborné literatury, obsahově jde o čistokrevnou beletrii, kterou budete doslova hltat.

Ačkoliv jsou dějiny v této knize psány z pohledu polské vlastenky, Kienzler se snažila o co největší objektivitu. Pokud měla na nějakou panovnici pifku kvůli tomu, co provedla polskému lidu, s humorem sobě vlastním vám vysvětlí, co se stalo a proč zrovna s touto dámou její národ nesympatizuje. Tyto pasáže jsou vtipné, sebeironické a je velmi zajímavé porovnávat, jak to máme my Češi. Autorka neodolala a do knihy si prosadila i jednu z nejvýznamnějších polských panovnic, Doubravku Přemyslovnu.

Úsměvné je, že tato královna, která rozšířila v Polsku křesťanství, vyrostla v Čechách a do Polska byla provdána. Ona problematika s národností jednotlivých panovnic je poměrně veselá záležitost. Málokterá z hrdinek se totiž narodila v místě, kde později vládla a kde se proslavila. Kienzler vysvětluje, jak to která panovnice měla s vlastenectvím, a vy se dozvíte řadu perliček. Věděli jste například, že ruská carevna Kateřina Veliká pocházela z Německa a původně se jmenovala Sofie? Protože šlo o velmi ambiciózní ženu toužící po koruně, souhlasila se sňatkem s dětinským a impotentním Petrem, kterého později učila, jak se má chovat správný Rus.

Němka byla i anglická královna Viktorie, která se může pyšnit přídomkem "babička Evropy", protože drtivá většina současných evropských panovníků patří k jejím potomkům. Když se osmnáctiletá Viktorie stala dědičkou trůnu, lidé jásali, ale paradoxně se nedokázali smířit s tím, že by se "jejich" Viktorie měla provdat za Němce. První kapitoly vás seznámí s panovnicemi, které se provdaly za pohany a které pak dělaly všechno možné, aby své chotě a své poddané obrátily ke křesťanství. Autorka si vybrala ženy s pohnutým osudem, z nichž jedna skandinávská panovnice dodnes figuruje v severských ságách a pověstech.

Skvělé je, že u každé hrdinky je stručně a jasně vysvětleno, čí to byla dcera či sestra a proč se měla provdat za toho či onoho panovníka. Díky tomu podniknete exkurzi do dějin a dozvíte se řadu věcí, o kterých se v hodinách dějepisu nemluví. To, která z hrdinek vám bude nejsympatičtější, záleží pouze na vašem naturelu. Vybírat můžete z naivních romantiček, moudrých pragmatiček nebo horkokrevných hysterek, které se chovaly hůř než muži. Každá z hrdinek byla jiná, ale všechny spojovala touha po lásce. Po té, která z nich udělá lepší ženy a která potrvá navěky.

Knihu zakoupíte zde: https://www.alpress.cz/evropa-je-rodu-zenskeho-nejvlivnejsi-panovnice-urozene-i-neurozene-krve/