RECENZE: Dítě

27.10.2017

Dítě: Fiona Barton

Některé knihy se čtou a některé prožívají. K těm druhým rozhodně patří aktuální novinka z Domina, psychothriller "Dítě". Příběh vás přiková k židlím a zažere se vám pod kůži tak, že na něj budete myslet ještě dlouho poté, co přečtete poslední stránku. Možná by na tom nebylo nic tak zvláštního, pokud by ovšem nešlo teprve o druhý román začínající autorky.

Angličanka Fiona Barton celý život pracovala jako reportérka v novinách, ale k psaní knih se odhodlala až v poměrně pokročilém věku. Už její prvotina "Vdova" byla velmi zdařilá a záhy si získala srdce čtenářů a obdiv literárních kritiků. Aktuální psychologický thriller "Dítě" je snad ještě důmyslnější, komplikovanější a čtivější. Obě knihy mají nesporný filmový potenciál a troufám si říci, že je jen otázka času, kdy podle nich vzniknou kasovní trháky.

"Dítě" je intimní, citlivé a zároveň šokující a pobuřující. Fiona Barton rozehrála na malé ploše a pouze s několika aktéry drama plné vášně, nevyplněních tužeb a naděje. Hodně věcí je tu schovaných pod povrchem a příběh vyžaduje vnímavého a empatického čtenáře. Možná vám bude připadat, že "Dítě" nehýří zápletkami, ale to je pouze zdání. Pokud si na začátku knihy budete myslet, že tušíte, kam se příběh bude ubírat a jak skončí, pak vězte, že přesně tohle si máte myslet.

Tenhle příběh je o falešných stopách, náznacích a dvojsmyslech. Místo akčních scén si vychutnáte emocionálně vypjaté pasáže, a jestliže jste žena - čtenářka, raději si připravte zásobu kapesníků. Autorka svůj příběh vypráví z pohledu tří žen, a i když budete mít pocit, že jsou k vám upřímné, buďte raději ostražití. Životy našich hrdinek obrátí vzhůru nohama nález kostí malého miminka, a aniž bych cokoliv prozrazovala, připravte se na parádní detektivku s šokujícím závěrem.

Vyprávění je originální, naléhavé a atmosféra je tísnivě dusivá. Barton vás dokáže vtáhnout do děje už na prvních stránkách a vy budete mít pocit, že její postavy (a vlastně i ona sama) jsou vaše kamarádky. Každá z těch tří je něčím záhadná a v životě každé z nich se objevilo pár ošklivých tajemství. Nejpřímočařeji působí reportérka Kate, která začíná pátrat po totožnosti mrtvého dítěte, ale raději počítejte s tím, že i ona může něco skrývat. "Dítě" ve vás vyvolá klaustrofobický pocit a vy budete cítit všudypřítomné zlo, aniž byste věděli, odkud pochází.

Fionu Barton můžu směle přirovnat k nejlepším autorům a autorkám v žánru psychologických thrillerů. Její "Dítě" uspokojí i náročnější čtenáře a fajnšmekry. Autorka má dar vytřískat maximum i z maličkostí. "Dítě" je silný příběh, který vás zasáhne na nejcitlivějším místě. Všechny postavy působí neuvěřitelně reálně a vás překvapí, kdo vzbudí vaše sympatie. Autorka se s chutí vykašlala na dobré mravy i útlocitnost. Nebojí se přiznat k pocitům, o kterých se nemluví, a vy budete mít pocit, že příběh prožila na vlastní kůži.

Spousta věcí je tady opravdu děsivých, ale nejděsivější je fakt, že každý z nás by se mohl stát postavou tohoto příběhu. "Dítě" vás možná rozčílí, možná dokonce pohorší, ale přiznejme si, že to je přesně to, co od kvalitní literatury očekáváme. Kniha pobaví milovníky dedukce stejně jako milovníky napětí. "Dítě" je jedna z nejlepších knih ve svém žánru a nepochybuji o tom, že se stane bestsellerem. Plně si to zaslouží.