RECENZE: Čtyři legendy

27.05.2017

Čtyři legendy: Matthew Reilly

Legendární pátý bojovník Jack se jednoho dne probudí v aréně, kde se nad ním tyčí minotaurus s nožem v ruce. Jack se sice protivníka zbaví, ale s hrůzou si uvědomí, že se má stát soutěžícím ve Velkých hrách. "Čtyři legendy" jsou strhující thriller v žánru fantasy a náš hrdina musí kromě fyzické kondice předvést i své znalosti z historie.

Australský spisovatel Matthew Reilly (1974) patří dnes k nejprodávanějším autorům ve svém žánru, ale jeho vstup do světa literatury nebyl vůbec lehký. Reilly jako devatenáctiletý napsal román "Souboj", který však všichni oslovení nakladatelé odmítli. Reilly věřil svému talentu, a tak si půjčil peníze a knihu vydal na své náklady. Jeho knihy se dnes překládají do dvaceti jazyků a na celém světě se jich prodalo přes sedm milionů výtisků. Reilly miluje napětí, akci a výlety do historie a my se s jeho knihami můžeme setkávat díky nakladatelství Alpress.

Aktuální novinka "Čtyři legendy" je skvělým mišmašem fantasy, akčního thrilleru a konspiračního románu ve stylu Dana Browna. Příběh se odehrává v místě, kde je Země pouze jednou planetou k životu, a Reilly nejenže vytvořil zcela nové světy, ale vtipným a inteligentním způsobem pojal i dějiny lidstva. Hlavním hrdinou knihy je neohrožený Jack, který se díky svým hrdinským činům stal jedním z takzvaných pěti bojovníků. Díky tomu se zařadil po bok takových osobností, jako byli Mojžíš, Napoleon či Ježíš Kristus.

Jack se proti své vůli stane účastníkem Velkých her, kde musí bojovat ve jménu pozemského vládce toužícího po získání vesmírného mystéria. Jack (ostatně i čtenář) se původně domnívá, že ve Velkých hrách jde pouze o přežití, ale postupně se začíná ukazovat, že všechno je mnohem komplikovanější, než by se na první pohled zdálo. Chystáte-li se namítnout, že podobných příběhů znáte celé desítky, pak vás mohu ujistit, že žádný z nich není tak propracovaný jako "Čtyři legendy". Autor se vyhýbá jakémukoliv klišé, a tak vás překvapí nejen to, kam zápletky směřují, ale také samotný konec příběhu.

Jack je donucený bojovat a vy můžete sledovat, jak se z totálního outsidera stává muž, který si zaslouží obdiv i svých nepřátel. Příběh má velmi svižné tempo a jedna stránka v této knize obsahuje tolik epizod, že by to jiným autorům vystačilo na několik kapitol. Jack a vlastně ani autor se s nikým nemazlí, a protože se nemíní zdržovat, počítejte s parádní rychlou jízdou plnou akce a intrik. Náš hrdina musí obstát v soutěži, chce zachránit svou dceru i přátele, kteří tu figurují jako rukojmí, a kromě toho musí vyřešit několik zásadních otázek týkajících se smyslu života.

Při Jackovi stojí několik věrných duší a řeknu vám, že se svéráznějšími postavičkami jsem se v literatuře snad ještě nesetkala. Jack si postupně získává přátele i z lidí, do kterých byste to nikdy neřekli, ale i tak je pravda, že nepřátelé převažují. Jack se proti své vůli ocitl ve světě intrik, kde nic není takové, jak byste si mysleli. "Čtyři legendy" jsou chytrou a čtivou exkurzí do smyšleného světa fungujícího podle úplně jiných principů, než na které jsme zvyklí. Jack je hrdina každým coulem a jeho dechberoucí dobrodružství pobaví čtenáře bez rozdílu pohlaví i věku.