RECENZE: Černé světlo

03.05.2017

Černé světlo: Peter May

Slavný forenzní specialista Enzo se rozhodl, že díky moderní vědě vyřeší sedm záhadných vražd popsaných v knize odložených případů. Dva zločiny už úspěšně rozlouskl, ale teď má před sebou skutečný oříšek. Jak daleko do minulosti bude muset jít, aby splnil zadaný úkol a navíc zachránil své blízké před smrtí?

Skot Peter May (1951) pracoval dlouhá léta jako novinář a scénárista. V současné době je spisovatelem na volné noze a jeho fanoušci ho znají především jako autora detektivních románů. May se jako scénárista podílel na několika úspěšných seriálech, proto nepřekvapí, že i v knižní tvorbě si oblíbil různé série. Celosvětovou slávu mu přinesla šestidílná série čínských thrillerů a neméně úspěšná byla i série z ostrova Lewis. May ze Skotska přesídlil do Francie, kde se odehrává jeho série Akta Enzo. Z této série nakladatelství Host dosud vydalo knihy "Výjimeční lidé" (2015) a "Kritik" (2016).

Aktuální "Černé světlo" je vskutku originální počin a nebojím se říci, že je to nejlepší autorova detektivka. Hlavním hrdinou série je bývalý forenzní specialista Enzo Macleod, který je stejně jako autor skotského původu. V současné době Enzo přednáší biologii na univerzitě v Toulouse a shodou okolností se vždy nachomýtne k případům, se kterými si policisté nevědí rady. Jednotlivé francouzské případy se odehrávají v atraktivních kulisách, a pokud milujete venkovské detektivky typu "Vraždy v Midsomeru" anebo případy legendární slečny Marplové, tak tady si rozhodně přijdete na své.

"Černé světlo" je plnokrevnou klasickou detektivkou - hádankou a vy máte stejnou šanci vyřešit několik zamotaných zločinů stejně jako Enzo. Že se vám to nepovede? To bude tím, že je May skvělý manipulátor, kterého baví, když si může se svými čtenáři hrát jako kočka s myší. Autor bude vždy o několik kroků před vámi a zahltí vás tolika falešnými stopami, že budete totálně mimo. Těšte se na řadu překvapivých zvratů a velmi komplikované zápletky. May se nespokojí s jednou vraždou a rozhodně by ho nebavilo věnovat celou knihu pouze pátrání po vrahovi. Tady se pořád něco děje a průšvih by byl, kdybyste přeskočili byť jen jednu jedinou stránku.

Enzo se v "Černém světle" ocitne nejen v roli amatérského pátrače, ale také v roli obviněného z vraždy. Na místě činu všechno svědčí proti němu a události se zkomplikují tak, až to vypadá, že se ocitl v bezvýchodné situaci. Aby těch problémů nebylo málo, od svého lékaře se dozví, že trpí agresivní formou leukémie, kvůli které před sebou nemá více než tři měsíce života. Vražd přibývá a záhy je jasné, že hlavním cílem všech útoků je sám Enzo. May má úžasný smysl pro humor a s jistou dávkou jízlivosti neváhá naložit na bedra svého hlavního hrdiny tolik úkolů, že by to jiným postavám vystačilo i na několik detektivních knih.

Enzo si nejdříve myslí, že kvůli aktuálnímu zločinu musí vyřešit jednu vraždu starou šestnáct let, ale brzy se ukáže, že bude muset jít ještě hlouběji do minulosti. Kromě vražd musí vyřešit ještě únos chlapce a několik dalších drobnějších přečinů. Velkou roli tu mají rodinné vazby a vztahy mezi jednotlivými aktéry. Hororové scény se prolínají s dojemnými pasážemi a vaše emoce budou jako na houpačce. "Černé světlo" není pouze kniha, která se čte. "Černé světlo" je kniha, která se prožívá, což je asi největší poklona, které se může detektivka dočkat.

Nejlevněji koupíte knihu ZDE.