RECENZE: Čekání na smrt

29.09.2017

Čekání na smrt: Lisa Jackson

Policistka Regan Pescoliová je několik týdnů před porodem a poslední, co by chtěla řešit, jsou brutální vraždy. V jejím okrese ale začne řádit sériový vrah a všechno nasvědčuje tomu, že ve hře jsou i věci mezi nebem a zemí. Když se ocitne v ohrožení její dcera, Regan ví, že musí přijít všem záhadám na kloub, i kdyby přitom měla přijít o život.

Američanka Lisa Jackson (1952) pracovala původně jako bankéřka a psát začala na radu své sestry Nancy Bushové, taktéž spisovatelky. Debutovala v roce 1983 a poměrně dlouho se specializovala na romantické příběhy pro ženy. Některé napsala spolu se sestrou, jiné sama a celkem vytvořila přes sedmdesát románů v žánru červené knihovny. Od romantiky přešla k tajemnějším příběhům, přerušila spolupráci se sestrou a pustila se do detektivních příběhů šmrncnutých romantikou.

Její aktuální thrillery jsou plné ohavných zločinů, vyšinutých psychopatů a sériových vrahů. Čtenáři (nebo spíše čtenářky) ji za to milují a Jackson sbírá jedno ocenění za druhým. Její thrillery se pravidelně umisťují na předních příčkách žebříčků prodejnosti a českým čtenářům je zprostředkovává nakladatelství Domino. Jackson si potrpí na série a nezapře, že začínala jako autorka romantických příběhů. Ačkoliv její romány nejsou nijak sentimentální, ráda svým postavám (alespoň některým) dopřeje happy end a nebojí se své drastické příběhy obohatit romantickými zápletkami.

"Čekání na smrt" je prototypem Lisy Jackson. Najdete tu všechno, co ji proslavilo a odlišilo od kolegů. Díky strašidelným kulisám a pochmurné atmosféře vám bude běhat mráz po zádech už od samého začátku a příběh je o to děsivější, že se odehrává mezi dospívajícími dívkami a chlapci. První obětí je sedmnáctiletá Destiny, která právě zjistila, že je těhotná. Autorka si nebere žádné servítky, a protože není nijak útlocitná, k vraždě dojde už v první kapitole. Čtenář má k dispozici několik vodítek a může začít hádat, jak se příběh bude vyvíjet. Autorka prstem ukáže na několik postav, učiní pár narážek a věřte mi, že vám zamotá hlavy na pěkně dlouho.

Rozkládající se tělo objeví Bianca, dospívající dcera Regan Pescoliové. Zážitek je o to příšerný a navíc má dívka pocit, že ji v temném lese pronásledovalo jakési chlupaté a páchnoucí stvoření. Bianca je s nervy na huntě a trpělivost začíná ztrácet i její matka. Regan musí snášet narážky ostatních matek na to, že své dceři při vyšetřování nadržuje, neustále musí své kroky obhajovat před místní smetánkou i vlivnými politiky, a aby toho nebylo málo, do Medvědího brodu se začnou sjíždět novináři a zvědavci toužící spatřit monstrum, které pronásledovalo její dceru.

Kniha je krimi román, a tak tu prim hraje důkladné vyšetřování. To je okořeněné strašidelnými scénami a autorka nezanevřela ani na vedlejší postavy. Jackson se umí skvěle vcítit do svých aktérů a je úžasné sledovat, jak dokáže vylíčit vystrašené dívky a ženy. Protože dokáže psát velice sugestivně, budete cítit, jak vám vrah i domnělý Bigfoot dýchají na záda. Kvalitní popisy se střídají s jiskřivými dialogy a zřejmě ani nemusím říkat, že knihu neodložíte, dokud nebudete až na konci. "Čekání na smrt" je úžasný a dobře napsaný příběh ve stylu noir a já jej doporučuji všem milovníkům napětí.