RECENZE: Byly tady, a už nejsou

27.11.2017

Byly tady, a už nejsou: Haylen Beck

Audra sebrala odvahu a utekla od násilnického manžela. Se dvěma dětmi jede napříč Amerikou, aby se uchýlila do bezpečí. Jenomže během namátkové kontroly objeví policisté v kufru jejího auta balíček marihuany a ona skončí ve vězení. Děti jsou odvezeny kdovíkam a místní šerif ji později obviní z jejich vraždy.

Hayen Beck je pseudonymem, pod kterým se skrývá plodný a uznávaný irský spisovatel Stuart Neville. Neville se specializuje na napínavé thrillery a mysteriózní krimi, při jejichž čtení běhá mráz po zádech. Jeho knihy se těší oblibě nejen u čtenářů a literárních kritiků, ale slova chvály na ně pějí i autorovi slavnější kolegové. Neville má na svém kontě řadu bestsellerů překládaných do mnoha světových jazyků. Novinka "Byly tady, a už nejsou" jsou prvním románem Haylena Becka přeloženým do češtiny. Knihu vydalo nakladatelství Domino.

Mohlo by se zdát, že nadšené reakce na knihu jsou pouze reklamním tahem, ale opak je pravdou. "Byly tady, a už nejsou" si zaslouží úspěch už jen tím, jak se autorovi povedlo vytvořit hororovou atmosféru ve stylu noir. Román je nejen skvělá detektivka, ale také jímavý příběh o mateřské lásce, která je silnější než strach ze smrti. Aniž by autor sklouzl ke kýči, hravě strčil do kapsy všechny autorky románů pro ženy. Beck přináší vlastní pohled na morálku i spravedlnost a i díky tomu je kniha nesmírně lidská. Příběh zamává s muži i ženami a klidně se vsadím, že z něj budou naměkko i chlapi, kteří si o sobě myslí, že je nic nerozhází.

Paradoxní je, že když se pustíte do čtení, mohli byste získat mylný pocit, že podobných příběhů byly napsány celé tucty. Audra je vynervovaná mladá žena na pokraji hysterie, která utíká nejen od manžela, ale také od svých démonů z minulosti. Když přijde o děti a osočí šerifa a jeho zástupkyni z jejich únosu, nikdo její verzi nevěří. Čím více se vyšetřovatelé a novináři noří do její minulosti, tím je jasnější, že Audra má co skrývat. Zdá se, jako by se proti ní spikl celý svět, a když se v autě najdou zakrvácené svršky, všeobecný názor je, že své děti zavraždila a zahrabala v zemi.

Čtenář od počátku ví, kdo za únosem stojí a také víceméně tuší, co se má s dětmi stát. O napětí i řadu překvapení se postará sama Audry. Žena, kterou všichni odepsali jako pomatenou alkoholičku a feťačku, zmobilizuje veškeré síly a jako lvice se vrhne do záchrany svého chlapečka a holčičky. Postupně nás bude seznamovat se svou minulostí a tyto retrospektivní epizody by vydaly na samostatný thriller. Audra bude muset čelit manželovi i jeho bohaté a mocné rodině, ale na druhou stranu se objeví pár nečekaných spojenců. Čas je k ní neúprosný a vy cítíte, jak se jí kolem krku stahuje smyčka.

Beck se plně soustředil na strhující děj, čemuž přizpůsobil rychlé tempo vyprávění i jeho jazyk. Autorův styl je civilní, strohý a na první pohled oproštěný od všeho, co by mohlo vyvolávat emoce. Není brutální ani se nesnaží dojmout, přesto budete otřesení do morku kostí a bude se vám chtít brečet. Tempo je více než svižné díky kulometným dialogům a akčním scénám a postavy se až příliš často ocitnou v ohrožení života. "Byly tady, a už nejsou" jsou mistrně napsaný příběh o ženě, která se dokázala odrazit ode dna a pokusila se o nemožné. Audra i Haylen Beck dokázali, že si zaslouží své místo na slunci, protože málokterá kniha vás vtáhne do děje jako tahle.