RECENZE: Božena Česká - Boj o trůn a lásku

30.01.2017

Božena Česká - Boj o trůn a lásku: Hana Whitton

Věděli jste, že slavný český král Přemysl Otakar II. měl dvě sestry, kterým se povedlo něco nevídaného? Obě se provdaly z lásky a obě žily ve spokojeném manželství. Hlavní hrdinkou příběhu je starší Božena, uhrančivá kráska provdaná za braniborského markraběte Otu II. Ačkoliv její život nebyl idylický, příběh její lásky připomíná pohádku.

Hana Parkánová - Whitton se narodila v roce 1950 v Praze. Na Karlově univerzitě vystudovala češtinu a angličtinu a poté pětadvacet let pracovala pro různá nakladatelství. Celý život se věnovala překladům a na svém kontě má přes padesát titulů. Po roce 1989 cestovala do exotických zemí, později se provdala za Angličana a zakotvila s ním v jeho rodné zemi. Whitton píše autobiografické romány ze svého pobytu v Anglii, klasické detektivky, ale čtenářsky nejvděčnější jsou její romány o významných panovnicích, které vydává nakladatelství Alpress.

Aktuální novinka "Božena Česká - Boj o trůn a lásku" je její osmnáctý román pro toto nakladatelství a stejně jako v případě všech předchozích knih jde o historický román s prvky červené knihovny. Whitton se snaží vycházet z historických skutečností a nijak neznásilňuje pravdu, ale přesto má stále na paměti, že její čtenářky jsou ženy, které si chtějí odpočinout u příjemné romance. Osudy některých postav si autorka upravila po svém, a pokud by vás zajímalo, co konkrétně pozměnila, dozvíte se to v doslovu.

Jestli jste se nikdy nekamarádili s dějepisem a nesnášeli jste šprtání dat, pak vězte, že "Božena Česká - Boj o trůn a lásku" je plnokrevná červená knihovna, jejímž cílem rozhodně není přednáška z historie. Osudy hlavních hrdinů jsou ovlivněné tehdejší sňatkovou politikou, ale Whitton vám všechno srozumitelně a čtivě vysvětlí. Děje se tak mimochodem, takže vás nic neruší od toho nejdůležitějšího. A tím je v tomto příběhu láska.

Božena Česká se setká se svým budoucím manželem na svatbě své mladší sestry Anežky. Anežka je na rozdíl od tmavooké brunetky křehká blondýnka a Božena se trápí tím, že nikdy nezažije lásku na první pohled, jako se to stalo její sestře. Rodiče se kdysi osobně poznali až během svatebního obřadu a Božena nevěří tomu, že dokáže milovat naprosto cizího muže. Jedním z hostů na svatbě je shodou okolností braniborský markrabě Ota II. Tomu se původně do Prahy vůbec nechtělo a jeho nechuť byla o to větší, že mu bylo naznačeno, aby se ucházel o svobodnou Boženu. Oto II., který by mohl být otcem své vyvolené, se do Boženy zamiluje jako mladíček a vás čeká řada vtipných scén plných nedorozumění ohledně vzájemných vztahů.

Situaci komplikuje Boženin oddaný přítel a tajný ctitel Marek a také Otova bývalá milenka. Vztah mezi Boženou a Otou se vyvíjí i během jejich manželství, které Božena zpočátku považuje za akt královské vůle. Souběžně s Boženou a Otou sledujeme osudy dalších postav. Velkou roli v příběhu má Anežka coby macecha dvou nezdárných synů i mladý Přemysl, který má vstoupit do kláštera a který závidí svému bratrovi Vladislavovi, že zdědí české království.

Zajímali jste se náruživě o naše dějiny a domníváte se, že vás autorka nemůže nijak překvapit? Chyba lávky. Whitton umí vyšťourat takové pikantnosti, až se budete červenat. Její aktéři nejsou králové a princezny, nýbrž lidé, kteří mají stejné touhy jako vy. Autorčina próza je neuvěřitelně živá, čtivá a vy budete mít po několika kapitolách pocit, že Božena je vaše nejlepší kamarádka. Pokud máte rádi romantické příběhy o chytrých a na svou dobu nebývale emancipovaných ženách, pak si tuhle knihu rozhodně nenechte ujít.

Knihu zakoupíte zde: https://www.alpress.cz/bozena-ceska-boj-o-trun-a-lasku/