RECENZE: Bosá dívka

20.03.2017

Bosá dívka: Kateřina Janouchová

Cecilie Lundová je čtyřicetiletá matka pěti dětí, kterou média označují za nejslavnější švédskou porodní asistentku. Cecilie se snaží žít měšťáckým životem, ale už párkrát se stalo, že se nachomýtla ke zločinům, které bylo zapotřebí vypátrat. Nyní se kvůli jedné žebračce pouští do nevyrovnaného boje s farmaceutickými firmami.

Kateřina Janouchová (1964) je švédská spisovatelka a novinářka českého původu. Se svým manželem vychovává pět dětí a její romány pro ženy v sobě mají poměrně dost autobiografických prvků. "Bosá dívka" z nakladatelství Mladá fronta je nejnovější dílem série nazvané "Rodina Lundových". Série čítá osm románů určených emancipovaným a silným ženám, které mají pro strach uděláno. Všechny příběhy obsahují detektivní zápletky a Cecilie se v nich zhostila role amatérského detektiva. Kromě toho Janouchová vydala ještě několik knih zabývajících se sexem a vztahy mezi muži a ženami.

V "Bosé dívce" se s Cecilií poprvé setkáme na oslavě jejích čtyřicátých narozenin. Cecilie je čerstvě rozvedená a se svým manželem se střídavě stará o smečku dětí, z nichž nejmladší chodí teprve do školky. Cecilie pracuje na poloviční úvazek na vyhlášené klinice a kromě toho píše sloupky do časopisu. Se svým životem je spokojená, ačkoliv někdy je toho na ni moc a ona by si potřebovala odfrknout. Protože je to ale silná ženská, nerýpe se v minulosti a ani by ji nenapadlo se litovat. Ačkoliv jde o fiktivní postavu, jsem si jistá, že se s ní ztotožníte a že si budete přát být jako ona.

"Bosá dívka" je román pro ženy s detektivní zápletkou a daleko od pravdy není ani anotace, která jej řadí mezi rodinné thrillery. Cecilie hodně prožívá své rodičovství a my se podrobně seznámíte s chodem její domácnosti i vztahy mezi příbuznými. Kromě toho je na rodičovství založená i hlavní detektivní zápletka. V ní se Cecilie setkává s mladičkou žebračkou, která u nich na klinice porodila zdravého chlapečka a poté ho bez jediného slova opustila. Cecilie začne po záhadné ženě pátrat na vlastní pěst a přitom si neuvědomuje, že někomu šlápla na kuří oko.

Zájem o situaci žebráků ve Švédsku ji přivede až do televizního studia a nastíní směr, kterým by se Cecilie mohla v budoucnu ubírat. Ona sama si neuvědomuje, že je v nebezpečí, protože se ocitla v intrikách jistých lidí, kteří se neštítí ani vraždy. Současně s tím musí Cecilie vyřešit řadu rodinných problémů, které sice nejsou kriminálního rázu, zato jde o věci, které by mohly potkat každou z nás. Cecilie možná žije život vyvolených a její okolí ji obdivuje, ale ani jí se nevyhýbají nemoci, šikana na pracovišti anebo starosti s dospívajícími dětmi. Janouchová je realistka stojící oběma nohama pevně na zemi a její prózy jsou vyzrálé a odkoukané ze života. Některé momenty jsou bolestné, ne všechno skončí dobře, ale tak to prostě chodí.

"Bosá dívka" je surový a temný příběh bez zbytečné sentimentality a touze po šťastném konci. Přesto (nebo právě proto) vás zasáhne na nejcitlivějším místě a doslova se vám dostane pod kůži. Pokud hledáte inteligentní příběhy pro ženy, kterým už dávno není -náct, pak jste na správné adrese. Díky "Bosé dívce" se přenesete do Švédska, které sice funguje jinak, ale lidé tam mají stejné problémy jako my.

Portál Srovname.cz vám poradí, kde knihu "Bosá dívka" koupíte nejlevněji.